massdöd bland tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Filter,
    Jag tror faktiskt du kanske är lite övernitisk när du gör rent dom. Jag skulle inte göra det under rinnande vatten speciellt inte om du har kommunalt sådant med klor eller kloramin. Om du har någon form av förfilter (den platta/boll/etc som sitter närmast insuget) så gör bara rent den under kranen och gör det så fort det blir skitigt. Då kan du strunta i att göra rent resten av filtermaterialet under lång tid. Speciellt om du använder exempel grov filtermatta? När du gör rent gör det då med akvarievatten i en hink. Biobollar skall normalt inte behöva rengöras alls. Jag är ganska säker på att något dramatiskt knuffade upp ammonium värdena, alltså något dött organiskt. Antingen en död fisk du inte sätt eller något som ramlat i akvariet. Det kan också vara massdöd av bakterier av någon anledning. Har du planterat växter?
    Kan du ta en bild av akvariet? Ofta kan man se om det är något som ser skumt ut.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • KoiKe
      • March 2008
      • 331

      #17
      Ursprungligen postat av bossep
      Filter,
      Jag tror faktiskt du kanske är lite övernitisk när du gör rent dom. Jag skulle inte göra det under rinnande vatten speciellt inte om du har kommunalt sådant med klor eller kloramin. Om du har någon form av förfilter (den platta/boll/etc som sitter närmast insuget) så gör bara rent den under kranen och gör det så fort det blir skitigt. Då kan du strunta i att göra rent resten av filtermaterialet under lång tid. Speciellt om du använder exempel grov filtermatta? När du gör rent gör det då med akvarievatten i en hink. Biobollar skall normalt inte behöva rengöras alls. Jag är ganska säker på att något dramatiskt knuffade upp ammonium värdena, alltså något dött organiskt. Antingen en död fisk du inte sätt eller något som ramlat i akvariet. Det kan också vara massdöd av bakterier av någon anledning. Har du planterat växter?
      Kan du ta en bild av akvariet? Ofta kan man se om det är något som ser skumt ut.
      Jag rengör bara ett filter i taget. har på ytterfiltrets sugrör trätt på ett helt innerfilter.
      ytterfiltret har totalt 6 filter (2 grova, 4:a fina) å 2 fack biobollar, sen har jag utöver de 3 st innefilter.
      jag har alltid gjort likadant och min far också när han odlade fisk på seriös nivå.
      om de vore så skadligt så borde fisken ta stryck vid varje vattenbyte?
      biobollarna sköljer jag bara av för dom facken blir fulla av skit när man rotar med dom andra sakerna.
      kan i så fall varit att nån fisk dött pga av stryck eller så. har en hane som stundvis e rätt jävlig mot andra fiskar.
      jepps växter planterade jag för nån månad sedan. kan nog fixa ett kort imorgon

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #18
        Ursprungligen postat av KoiKe
        Jag tror du menar flagyl med de aktiva ämnet metrodinazol i har använt de ett par gånger förut när mina malawigruppet åkt på soten. doch har ESHA betydligt bättre mediciner mot buksoten, esha exit å esha 2000 blandar man å slänger i vid sjukdom så tar man typ allt, väldigt effektivt.

        detta fallet ar de dock inte varit några svullna bukar eller dålig aptit.

        nån förgiftning är mer å mer realistiskt
        Visst! Medicinen är/var nog Flagyl - minns inte så noga! Jag reagerade mest över att du skrev; "hopdragna fenor och simmade konstigt" - vilket var just de symptom som några stycken av mina troffar fick, och som tycktes vara "troffesjukan".
        Nåväl, skiten försvann på ett par veckor!

        Det var ett misstag av mig att överhuvudtaget skriva i tråden - jag har otroligt lite erfarenhet av sjukdomar hos mina fiskar överhuvudtaget, så mitt inlägg blev lite "Grönköpingsposten"!

        Hoppas det grejar till sig nu, oavsett vad det kan handla om!

        Kommentar

        Arbetssätt...