massdöd bland tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    massdöd bland tropheus

    Hejsan!

    i fredags när jag kom hem från jobbet så märkte jag 2-3 döda fiskar på botten av mitt kar å tänkte vad fan.
    tände upp belysningen fullt och såg att ca 15 fiskar hade ihopdragna fenor å simmade konstigt.
    plockade upp dom döda fiskarna och bytte 60-70% av vattnet och slängde i "EXIT" medicin mot hudsjukdommar,vita pricken osv. och gjorde delvattenbyte i lördags å i med mera medicin.. gick så jävla fort de här....

    symptom
    fredags, simmade konstigt, 7 dödsfall.ihopdragna fenor
    lördags , några hade vita grejer på sig typ svampangrett och simmade konstigt. 19 dödsfall
    söndag, inga symptom men 8 dödsfall...


    Nån som har nån aning om vad de är/har varit mina firrar har åkt på ?

    alla var friska i torsdagskväll när jag matade dom.

    och de lustigare är att av 4 olika tropheus sorter så har bara 3 av dom blivit drabbade. 3 moliro, typ 2-30 blambembor å 2-3 lufubu. INGEN av mina yellow cheek... ännu mer lustigt..

    å de har varit allt från 2-12cm fiskar.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Omöjligt att säga men det låter som en förgiftning av något slag.
    Har du lagt i något nytt i akvariet på senare tid
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • KoiKe
      • March 2008
      • 331

      #3
      för nån månad sen la jag i lite växter annars är de samma fiskar å inredning i akvariet sedan mars.

      den enda eventuella orsak ajg kan komma på när jag tänker efter är att dom fick tablett foder av mig i torsdags som dom inte fått på väldigt länge. men dom har fått snarlikt foder av annat märke..
      annars kan jag inte komma på nån annan ändrad faktor.

      vet inte jag matar dom med rätt stora mängder rå sallad från lokala matbutiken. kan de ha hängt me nått skit från dom?


      1 yngel av ca 15 st i storlek 2-4cm har överlevt.

      Alla black bembor närmare 30 st har dött. 10-15 av dom var fullvuxna.

      Moliro 2-3 fiskar i storlek 5-6cm döda..

      Lufubu 1 st 9cm.

      yellow cheek alla från 5-9cm har klarat sig utan dödsfall.

      de känns ju jävligt märkligt med denna statistiken ?

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Håller med Kjell låter förgiftning. Kan det ha hänt något med filtret? Jag tycker symptomen tyder på någon form av kväveförgiftning.
        Det låter lite konstigt om salladen skulle varit så besprutad med kemikalier så fiskarna tog stryk.
        Hur stort är ditt akvarium? Hur ser filtreringen ut? Vattenvärden om det inte är stickor? Har du medicinerat för något? Bytt mycket vatten?
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • KoiKe
          • March 2008
          • 331

          #5
          Ursprungligen postat av bossep
          Håller med Kjell låter förgiftning. Kan det ha hänt något med filtret? Jag tycker symptomen tyder på någon form av kväveförgiftning.
          Det låter lite konstigt om salladen skulle varit så besprutad med kemikalier så fiskarna tog stryk.
          Hur stort är ditt akvarium? Hur ser filtreringen ut? Vattenvärden om det inte är stickor? Har du medicinerat för något? Bytt mycket vatten?
          alla filter är igång å "fungerade" inget är nytt å jag kör samma schema med byte/ rengörning , 3 st innefilter, 1 st fluval 4+ ytterfiler, vattenbyte ca 20-30% en gång i veckan. 500 liter är karet på
          íngen medicin å har aldrig kört me stickor eller dy´l. hade heller inte bytt vatten när detta hände.
          känns smålustigt att de bara kom sådär, över en natt.

          salladen tvivlar jag också på för dom har fått större mängder förut. dom är tokiga i de så brukar vara rätt frikostig me de.

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av KoiKe
            alla filter är igång å "fungerade" inget är nytt å jag kör samma schema med byte/ rengörning , 3 st innefilter, 1 st fluval 4+ ytterfiler, vattenbyte ca 20-30% en gång i veckan. 500 liter är karet på
            íngen medicin å har aldrig kört me stickor eller dy´l. hade heller inte bytt vatten när detta hände.
            känns smålustigt att de bara kom sådär, över en natt.

            salladen tvivlar jag också på för dom har fått större mängder förut. dom är tokiga i de så brukar vara rätt frikostig me de.
            Nu blir det tusen frågor men att något är galet kan vi vara överens om.
            Hur länge har akvariet varit i gång?
            Hur gör du när du gör rent filltret?
            Använder du något beredningsmedel?
            Använder du bikarbonat eller något annat för att höja pH?
            Kan du skaffa ett par tester? Bra dropptester alltså? pH, kH, Nitrit och eventuellt ammonium.
            Jag misstänker nämligen Nitrit eller ammoniak förgiftning.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Kan detta vara en släng av "Troffesjukan" tro? Symptomen med hopdragna fenor och det lite knasiga svajande sättet att röra kroppen tyder på detta. Det är ju en sjukdom som jag har för mig att Kjell har beskrivit i "Tanganyikaboken". Jag fick fin hjälp av Lasse då några av mina troffar fick en släng av denna "bukvattensot"-liknande sjukdom. (Vi hade ju ett litet zoopet västmöte när jag hade det här T-karet; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834 och Lasse såg att tre av troffarna visade dessa symptom).
              Det finns (fanns) en människomedicin mot svamp som jag tror heter Pevaryl - en underlivsmedicin för kvinnor, i tablettform. Denna medicin lyckades jag få tag på via en Troffeodlare som hade skaffat ett rejält stash av medicinen (receptbelagd) i fråga.
              Troffesjukan gav med sig efter några veckor - det var bara tre stycken troffar som var dåliga, men man var ju livrädd att det skulle smitta till de andra.

              Nåväl, det här är bara en fundering - men det kan kanske vara intressant för trådskaparen att kolla upp; "Troffesjukan" och se om det kan vara detta!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Jag tror som sagt inte alls på att det är en sjukdom. Troffesjukan (och inte heller de flesta andra sjukdomar) t.ex. sprider sig definitivt inte så snabbt utan det låter mer som en förgiftning. Det kan vara ovanan vid det nya fodret (speciellt troffar är känsliga för nya foder), det kan vara att salladen varit besprutad, det kan vara nitrit, det kan vara vattnet vid ett vattenbyte (har vattnet ett lågt KH och man slarvar med vattenbyten så sjunker pH snabbt och sedan klarar inte fiskarna ett vattenbyte)
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 November 2011, 10:23.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ahh, det är bra Kjell! Då är det inte troffesjukan iallafall. Gôtt!
                  (Glöm det jag skrev ovan!)

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ahh, det är bra Kjell! Då är det inte troffesjukan iallafall. Gôtt!
                    (Glöm det jag skrev ovan!)
                    Det kan dock vara en kombination. Dvs först dör en eller två fiskar och de upptäcks inte och då blir vattnet dåligt (speciellt om man slarvat lite med vattenbytena på sistone) och då förgiftas de kvarvarande fiskarna.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Haft fest under helgen? Finns det små barn i huset? Husdjur?

                      De mest häpnadsväckande saker kan hamna i akvarier barn eller berusade gäster har tillgång till, från groggar till hela burkar fiskmat, och särskilt katter har en förmåga att putta ner saker i/kräkas i/kissa i akvarier (jodå, been there done that).

                      Sen har det varit storm i helgen, du kanske haft strömavbrott flera timmar under natten?

                      Filter som inte rengjorts på ett tag kan bli syrefria under långa strömavbrott, och det kan ge problem när de sen startar igen.

                      Sen är det som sagt fodret. En möjlighet är att fodret nån stans under hanteringen har hunnit börja mögla, och innehåller mögelgifter.
                      Senast redigerad av Azur; 28 November 2011, 11:03.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • KoiKe
                        • March 2008
                        • 331

                        #12
                        Ursprungligen postat av bossep
                        Nu blir det tusen frågor men att något är galet kan vi vara överens om.
                        Hur länge har akvariet varit i gång?
                        Hur gör du när du gör rent filltret?
                        Använder du något beredningsmedel?
                        Använder du bikarbonat eller något annat för att höja pH?
                        Kan du skaffa ett par tester? Bra dropptester alltså? pH, kH, Nitrit och eventuellt ammonium.
                        Jag misstänker nämligen Nitrit eller ammoniak förgiftning.
                        Jo nått blev jävligt galet, måste varit nån förgiftning. idag är alla fiskar "friska" å visar lekbeteende som ingen av dom förut gjort, dock är dom 2 dominanta hanarna döda.

                        Akvariet har varit i bruk me samma fiskgäng sen i februari/mars.
                        Rengörning av filter = demontering, stå å krama filterkakorna under rinnande vatten tills dom har rätt färg å inte släpper ifrån sig någon skit. tar alltid ett filter åt gången.
                        biobollarna sköljer jag bara av med duschslangen lite fort för att få fort ev större partiklar.

                        Använder ingenting för å höjja ph medvetet. plockat sand från stranden som höjjer ph något.
                        annars bara kommunalt kranvatten. ska dock mäta de för vet att när jag mätte förra veckan på jobbet låg de på bara 7 vilket är lågt. har flera ph-mätare på jobbet å tror de ligger nån här hemma ska dock kalibrera den först.
                        ska se om jag hinner iväg te butiken imorgon å köpa på mig lite tester.

                        blir mer å mer inne på nån typ av förgiftning.

                        Kommentar

                        • KoiKe
                          • March 2008
                          • 331

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Kan detta vara en släng av "Troffesjukan" tro? Symptomen med hopdragna fenor och det lite knasiga svajande sättet att röra kroppen tyder på detta. Det är ju en sjukdom som jag har för mig att Kjell har beskrivit i "Tanganyikaboken". Jag fick fin hjälp av Lasse då några av mina troffar fick en släng av denna "bukvattensot"-liknande sjukdom. (Vi hade ju ett litet zoopet västmöte när jag hade det här T-karet; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834 och Lasse såg att tre av troffarna visade dessa symptom).
                          Det finns (fanns) en människomedicin mot svamp som jag tror heter Pevaryl - en underlivsmedicin för kvinnor, i tablettform. Denna medicin lyckades jag få tag på via en Troffeodlare som hade skaffat ett rejält stash av medicinen (receptbelagd) i fråga.
                          Troffesjukan gav med sig efter några veckor - det var bara tre stycken troffar som var dåliga, men man var ju livrädd att det skulle smitta till de andra.

                          Nåväl, det här är bara en fundering - men det kan kanske vara intressant för trådskaparen att kolla upp; "Troffesjukan" och se om det kan vara detta!
                          Jag tror du menar flagyl med de aktiva ämnet metrodinazol i har använt de ett par gånger förut när mina malawigruppet åkt på soten. doch har ESHA betydligt bättre mediciner mot buksoten, esha exit å esha 2000 blandar man å slänger i vid sjukdom så tar man typ allt, väldigt effektivt.

                          detta fallet ar de dock inte varit några svullna bukar eller dålig aptit.

                          nån förgiftning är mer å mer realistiskt

                          Kommentar

                          • KoiKe
                            • March 2008
                            • 331

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Haft fest under helgen? Finns det små barn i huset? Husdjur?

                            De mest häpnadsväckande saker kan hamna i akvarier barn eller berusade gäster har tillgång till, från groggar till hela burkar fiskmat, och särskilt katter har en förmåga att putta ner saker i/kräkas i/kissa i akvarier (jodå, been there done that).

                            Sen har det varit storm i helgen, du kanske haft strömavbrott flera timmar under natten?

                            Filter som inte rengjorts på ett tag kan bli syrefria under långa strömavbrott, och det kan ge problem när de sen startar igen.

                            Sen är det som sagt fodret. En möjlighet är att fodret nån stans under hanteringen har hunnit börja mögla, och innehåller mögelgifter.
                            Inget fest ingenting, firrarna hade börjat dö innan jag slutade jobba på fredag. å de var först då småbarnen följde med mig hem. ingenting har oavsiktligt kommit i karet, har bara varit jag hemma tyvärr.
                            jo katter å deras tendens å doppa sig själva eller andra saker har jag haft problem med förr :P

                            Har inte haft några strömavbrott datorn har stått igång 2 veckor.

                            fodret är rätt gammalt men de är torrfoder å de borde inte ha börjat mögla. inget synligt i alla fall.
                            men även om de är lite dyrar foder slänger jag de bara för att utesluta. salladen ger jag också fanken i den jag har köpt

                            börjar tro mer å mer på nitrit eller nitrat.

                            ytterfiltret var de nog ca 2 månader sen de rengjordes men de var bra fart i de och inte alltför skitigt när de rengjordes.

                            Kommentar

                            • KoiKe
                              • March 2008
                              • 331

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Jag tror som sagt inte alls på att det är en sjukdom. Troffesjukan (och inte heller de flesta andra sjukdomar) t.ex. sprider sig definitivt inte så snabbt utan det låter mer som en förgiftning. Det kan vara ovanan vid det nya fodret (speciellt troffar är känsliga för nya foder), det kan vara att salladen varit besprutad, det kan vara nitrit, det kan vara vattnet vid ett vattenbyte (har vattnet ett lågt KH och man slarvar med vattenbyten så sjunker pH snabbt och sedan klarar inte fiskarna ett vattenbyte)
                              Jo jag tror mer å mer på förgiftning helt klart.
                              har aldrig varit med om en sjukdoms som gått så fort. bukvatten tar ju lite tid men bryter sen ut fort om man inte uppmärksammat firrarna som slutat äta.. men de går ju inte på 2-3dagar...

                              fodret ska jag slänga båda salladen å mina tabletter. kör på med gamla fodret.

                              idag verkar allt som bortblåst å ser i skrivande stund 4 par som utövar lekdansen.
                              de var ju inte dopvatten jag fyllde på i lördags direkt utan hade de varit nån sjukdom hade dom fortfarande visat symptom eller svagheter skulle jag tro. måste varit nått skit jag fått i vattnet.


                              var ett par dagar innan mitt ordinarie vattenbyte. jag kan ha legat på gränsen på vattenvärden och sen har de skitit sig av nån liten småsak.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...