Höja tempen vid behandling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Akvarieentusiasten
    • September 2011
    • 224

    Höja tempen vid behandling?

    Hej!

    Har nu fått olika åsikter om huruvida jag ska höja tempen vid behandling av vitapricksjukan. Förra gången höjde jag till 29 grader, men tror det blev för lång tid med den höga temeraturen för mina guppys, tror jag behandlade 7-10 dagar.

    Nu undrar jag vad ni anser om temphöjning vid behandling, vilken temp och hur lång tid max för att fisken ska bli frisk men samtidigt stå ut med värmen?

    Karet är på 100 liter & innehåller 1 guppy, 3 segelfensmolly, 6 platy, 1 siamesisk algätare och 1 segelfenspleco. Byter 20% vatten var 10:e dag och tillsätter då 2 tsk salt och en knivsudd askorbinsyra.

    Bilder på karet finns under tråden "Hur ansa..." (kommer inte ihåg växten jag frågade om, men kan kolla sen)

    Alla åsikter mottages tacksamt!
    /Cicci
  • Akvarieentusiasten
    • September 2011
    • 224

    #2
    "Hur ansa Hygrophila difformis?" heter tråden med bilderna
    /Cicci

    Kommentar

    • Akvarieentusiasten
      • September 2011
      • 224

      #3
      Ingen som tycker något?
      /Cicci

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jag har hört att man bör höjja tempen vid behandling. det gjorde vi när vi behandlade vita prick på ett ställe. höjde karen till 30 grader typ. funkade rätt bra

        Kommentar

        • drlavey
          • October 2011
          • 217

          #5
          Jag höjde till 29 grader när jag behandlade för vita prick, gick ju tillslut, men hurvida det var en bidragande faktor eller inte vet jag ej!
          100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
          640 L SA, Bland annat Diskus
          450 L Viktoria ciklider

          Kommentar

          • mannen
            • November 2011
            • 4

            #6
            Höja tempen hjälper men du kan också under 2-3 dagar ha en ganska hög salthalt i vattnet så länge det inte gäller Diskusar eller likande, för diskusar kan man höja tempen utan salt i en veckas tid till 34-35 grader så brukar det självläka hos dem.

            Kommentar

            Arbetssätt...