Problem med Simblåsa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mifflo
    • July 2010
    • 2

    Problem med Simblåsa

    Nu är det ju inte riktigt en "sjukdom" på så sätt som man kanske ska fråga om här, men hoppas det funkar ändå!

    Jag har två slöjstjärtar, två år och några månader gamla.
    De är pigga och har växt som tusan.
    Men den ena har problem med simblåsan.

    Emellanåt simmar den på sygg eller sidan, eller bara ligger och flyter så.
    Jag har flera gången funderat på om jag borde avliva den, men jag vet inte..
    Den är ju annars så pigg! Men jag vill ju inte att den ska lida, kan ju inte vara så roligt att
    simma sådär.. Svårt att veta vad fisken tycker!

    Så.. Vad tror ni? Vore det bäst för fisken att få kila vidare, eller kanske lider den inte av det?
    a Diamond is just a piece of Carbon trying to be Special
  • Sillyway
    • October 2010
    • 38

    #2
    Jag har haft samma problem med i stort sätt alla mina slöjstjärtar (och bara slöjstjärtar). Teorin är att detta problem ligger hos slöjstjärten pga alla missbildningar. För några dagar sedan avlivade vi vår slöjstjärt pga en möjlig "tumör" eller bakterieinfektion som satt precis vid vänstra bröstfenan. Det gjorde att bröstfenan tillbakabildades/sluta växa. Även hon hade problem med simblåsan. Hur som helst.. Jag disikerade fisken efteråt mest för att se hur en slöjstjärt är uppbyggd trots alla sina missbildningar. Simblåsan såg ut som en boll. Normalt sätt borde den väl vara avlång, inte sant? Nu menar jag såklart inte att ALLA slöjstjärtar har problem med simblåsan, men alla har mer eller mindre problem att simma på något sätt. Dom har ju trots allt en väldigt stel och orörlig kropp.
    Jag tror att mycket också ligger i gener och hur uppfödningen från yngel till fisk gick till. Fel temperaturer under uppväxten kan påverka fisken negativt. Även djup har jag hört, men tror mera på gener och temperatur. Sedan är ju de flesta fiskar uppfödda i kvantitet, inte kvalité.

    Vad matar du dem med? Mycket har med fodret att göra också. Sägs att om dom sväljer för mycket luft kan dom få problem. Pellets kan du blötlägga innan du matar dina fiskar.

    Du behöver inte oroa dig för avlivning, det går att lindra (EJ BOTA) problemen med skalade ärtor. Guldfiskar ÄLSKAR ärtor så du ska inte ha problem att få i dem ärtorna. Men var noga med att få bort skalet då dom inte kan äta/tugga/smälta skalet.

    Jag hade nämligen ett extremt fall och började söka efter problemet och testade skalade ärtor. Den slöjstjärten blev aldrig frisk men hans tillstånd förbättrades så att han faktiskt kunde simma. Tidigare ägaren hade dock sett till att han var blind i ett av ögonen så han hade svårt att hitta maten ibland. Men med den stora mun han hade var det inga problem..

    Hoppas att detta hjälper dig! Är det något mer du undrar över?

    Kommentar

    Arbetssätt...