Sjöjfenspleco som har trasif fena!!!! Hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • idalyckholm
    • September 2011
    • 35

    Sjöjfenspleco som har trasif fena!!!! Hjälp!!

    Har en slöjfenspleco på ca 12 cm som har tappat fenor..trasig på ryggen och svansen. Mina guldfiskar har oxå tappat fjäll..kan det vara svamp?? Har även en ancistrus som inte tappat ngt..
    Har saltat akvariet..har 300 liter--satte tre msk--nån som vet va jag ska göra--har köpt två nya firrar..upptäckte samma dag som jag köpt dom.. en choklad mal och en guldpleco..dom ser friska ut..
  • Sillyway
    • October 2010
    • 38

    #2
    Hur då tappat fenor? Vattenvärden i karet? Är det någon elak fisk i karet som biter på fenorna? Bilder? Med "Svansen" antar jag att du menar stjärtfena, eller hur? Något beteende du upptäckt den senaste tiden? Guldfiskar kan börja gnida sig mot grus och glas. Det ser ut som att dom "kliar" sig. Tror, men inte säker, att det är ett försök till att gnida bort något oönskat på kroppen, bakterier, parasiter eller svamp. Eller har jag fel? Vad är i så fall den anledningen till att dom gnider/kliar sig mot grus och glaset? Hur som helst.. Om du har något vasst/kantigt som kan skada fiskarna rekommenderar jag att du tar bort det speciellt för långfenade och sköra fiskar.
    Vad har du för dekorationer i akvariumet?

    Lite mer information innan du postar vore ju inte helt fel. Tänk på det nästa gång innan du skriver något! Ta din tid och skriv ner så mycket du kan komma på! Viktigast är ju vattenvärdet och fiskens beteende om det är något som du tror är ett negativt beteende.



    När det gäller fenorna, kan det vara fenröta? Hur ofta gör du rent i karet? Hur många fiskar sammanlagt har du? Vad för foder ger du dem?
    Senast redigerad av Sillyway; 22 November 2011, 23:16.

    Kommentar

    • idalyckholm
      • September 2011
      • 35

      #3
      Har läst lite om det nu..och tror att det är så att guldfiskarna varit lite elaka..har blivit mycket bättre inte alls trasig nå mer!! Ska skriva mer utförligt nästa gång!! Testar mitt vatten minst en gång i veckan Tack för svaret iaf!

      Kommentar

      Arbetssätt...