Siamesisk algätare tappar fjäll

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan82
    • September 2010
    • 89

    Siamesisk algätare tappar fjäll

    Hej,
    en gurami dog efter ganska lång tid (3-4 månader) av att fenorna blev fulare och fulare. mot slutet tappade han fjäll och slutligen dog han. Någon dag efter hans död började min siamesiska algätare visa tecken på att vara sjuk. Nu är den uppsvullen och ser ut som en kulfisk. Fjällen har "ställt sig utåt" istället för längs med kroppen. Den simmar vid samma stället vid ytan och har gjort så i tre-fyra dagar. Vad kan vara fel? Har medicinerat med Easy lifes multicura utan effekt på Guramin.
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    Alltså jag har hört beskrivningen massa gånger, men teflonminne som man har så minns jag ju inte riktigt. Men jag googlade på bukvattensot, kan det vara det? Annars borde du kunna söka genom forumet och hitta detta. För det dyker upp titt som tätt med utstående fjäll och svullen buk.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Usch, det verkar som bukvattusot. Det kan i sin tur bero på flera olika orsaker, vilken har gjort att fiskens organ slutat att fungera. När de väl har svällt upp så där, brukar det vara lönlöst att försöka bota.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Johan82
        • September 2010
        • 89

        #4
        De var ju skit då. Den lever fortfarande, höjt tempen och medicinerat ordentligt med multicura igen enligt anvisningen. Det har dött en del fisk sen jag skaffade karet för 15 månader sedan. Totalt 15 st av olika orsaker. Känns lite som om man är dr. död när man släpar hem fisk till tanken.

        Kommentar

        • Decals
          • January 2011
          • 101

          #5
          I feel for you!
          Känner mig exakt som samma sak!

          Alla sjukdommar som drabbade 54-literskaret .. Vitaprick , svamp , bla bla bla.
          Och nu i mitt 240-liters har jag tagit dö på 3 ancistrusar som jag befarade ha någon infektion på ryggen. Dödade en guppyhona efter att hon antaligen hade mask , och PRECIS när jag ska släcka karet så ser jag att en ancistrus har fått stora vita fläckar vid 'stjärten' och att en kolglödstetra verkar ha svamp.

          *sigh* ..

          De är för snabba för mig, och jag orkar inte riva ner allt för att få upp dem.
          Nu får naturen ha sin gång i det karet..

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Johan82
            De var ju skit då. Den lever fortfarande, höjt tempen och medicinerat ordentligt med multicura igen enligt anvisningen. Det har dött en del fisk sen jag skaffade karet för 15 månader sedan. Totalt 15 st av olika orsaker. Känns lite som om man är dr. död när man släpar hem fisk till tanken.
            Då blir frågan, hur stort är karet? hur mycket vatten byter du? vad har du för filter?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Vanish
              • April 2011
              • 900

              #7
              Jag vill aboslut inte peka med fingret och säga "du MÅSTE göra något fel". Men det kanske finns något sammanband, alltså något som görs eller inte görs. Kanske det är från vart du köper fiskarna? Kanske det är hur du gör med akvariet?

              Som sagt, jag vet inte. Men det kan ju inte skada att reflektera över vad det kan vara

              Kommentar

              • Johan82
                • September 2010
                • 89

                #8
                Ursprungligen postat av Vanish
                Jag vill aboslut inte peka med fingret och säga "du MÅSTE göra något fel". Men det kanske finns något sammanband, alltså något som görs eller inte görs. Kanske det är från vart du köper fiskarna? Kanske det är hur du gör med akvariet?

                Som sagt, jag vet inte. Men det kan ju inte skada att reflektera över vad det kan vara
                Jag är öppen för alla tankar som kan leda till friskare kar så kritisera på! Jag försöker byta 10-30% varje vecka. Har 180L. Köper på Herkules Zoo i Göteborg, en affär med gott rykte. Tyvärr har jag märkt att fiskar har dött ganska snabbt efter flytten. Har 25 grader i karet, höjt till 27 nu i och med medicinering. Har 6 räkor tillsammans med 3 skalarer, 2 guramis, 1 sjuk siamesisk algätare, 1 ancistrus, 10 mini rasboras, 8 blodfenstetror, 1 silverhaj. Antalen beror på att fiskar dött av.

                Döda fiskar de senaste 15 månaderna: 2 Ancistrus, 1 Gurami, 5 Fjärilsciklider, 3 kuhliålar, 2 silverhajar, 2 siamesiska algätare, 3 kampfiskar. Ancistrusarna fick blåsor och svällde upp, guramin blev ful över tid på fenorna främst. Kampfiskarna blev fula också och fick vitt jox runt munnen.

                Jag har alltså inte köpt in alla dessa fiskar samtidigt utan kompletterat efter att vissa dött osv.

                Jag göder med PMDD och har märkt att en av flaskorna verkar ha mögel eller något liknande i sig. Det kom tillbaks snabbt och nu filtrerar jag det innan jag häller i det. Potentiell dödsrisk? Växterna växer så det knakar i varje fall.

                Kommentar

                • Johan82
                  • September 2010
                  • 89

                  #9
                  Filtret är ett eheim som medföljde karet och som ska vara anpassat för dess storlek.

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #10
                    Ja herkules har väldigt gott rykte, dom kör ju även med karantän. Inte för att det betyder 0 risk men ändå.
                    Dör fiskarna tidigt efter flytten eller menar du att det har hänt att dom gjort det från just herkules? Hur koppar du i fiskarna? Har du någon aning om vad du kan ha för vattenvärden?

                    Återigen så är jag ingen expert, men nu leker jag bara med tanken för att både tänka själv och så att andra kan ha åsikter på det hela. Om du får en sjukdom, så medicinerar du. Gör då detta att bakterier dör, även de goda? OM det gör det, borde inte det innebära att det blir en "nystart" med ganska mycket fisk i. Detta kanske gör att vissa fiskar dör i samband med detta (för nitrit tex). Innan karet har stabiliserat sig ordentligt.

                    Vet du vad filtret heter mer än eheim?

                    En annan hypotes som någon gärna får förkasta är ifall man göder fulldos PMDD och inte byter 50%. Hur är det då med de värderna som man kan läsa i någon tabell? (kommer tyvärr inte ihåg vad det är för något) Vet att det är något man ska nolla, och gör därför ett stort vattenbyte. Är det skadligt att ha kvar detta i vattnet om man tex byter 10% och fortsätter med full PMDD-gödning?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...