platy död - platt stjärtfena

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goines
    • October 2011
    • 3

    platy död - platt stjärtfena

    Hej,

    Kan någon hjälpa mig från potentiell fortsatt fiskdöd...


    Mitt 100L akvarium har jag haft igång i ca 4 månader. Jag lade i 10st neontetror efter 2 veckor och 6st platy efter ytterligare 1 vecka. 3 khuli ål samt 2st ansistrus malar. 7st små platy yngel finns sedan 6 veckor.

    växter har jag lite olika. 2 mossväggar som tar sig riktigt bra samt blandade växter från plantswap. Rotala Rotundifolia, christmas mossa, Cryptocoryne wentii , Riccia fluitans samt några mer jag inte kan namnet på tyvärr. Totalt 3 mossa samt 6 rotväxter.



    Delvatten byte har jag gjort med 1-2 veckors mellanrum. 20-30% byts var gång.

    brukar i samband med delvattenbytet spruta i JBL denitrol eller aquasafe enl beskrivning på förpackning. Samt SERA florena växtnäring.

    Enl min kommuns hemsida är tysk hårdhet 5-6 (jag mäter lite högre med sticka)
    Samt PH2 8-8,5 vilket är vad jag mäter.

    Alla fiskar är spralliga och livliga i akvariet. 1 platy försvann för ca 2 månader sedan och hittades aldrig.
    2 platy har sedan 1 veckas tid varit mer passiva och haft platt stjärtfena. Som en ihopfälld solfjäder. Och en dog igår.

    JAg matar varje kväll med SERA vipagran eller Tetra min.

    JAg har ca 26 grader i akvariet och ett nytt filter eheim pickup 2010.

    Sten/rot etc har legat i sen dag 1. Inget nytt ilagt i akvariet sedan dess...


    JAg har en bild men hittar inte hur jag lägger in den...

    mvh
    /Gustav
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen

    det går inte lägga in bilder om man inte är guldmedlem. du får lägga upp på tex http://imageshack.us/ o länka in hit istället

    sen att det dör en o annan platy är kanske inte så konstigt tycker jag. de är rätt hårt avlade så livkvaliteten är väl lite sämre.

    menmen. har du testat för nitrit? tycker ud hade i lite mycket fisk rätt tidigt.

    sånna där vattenberdingsmedel finns det lite olika skolor hurvida man behöver ha i eller inte. jag har bara i det i ett nystartat kar o sen gör jag itne det mer.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Man kan gissa att vattenkvalitén är lite svajjig eftersom du har ett nytt filter som inte har nån nitrifierings-förmåga ännu!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Goines
        • October 2011
        • 3

        #4
        Ok,

        Jag ska kolla nitrit senare ikväll

        Här är bilden på min passiva platy:


        /G

        Kommentar

        • Goines
          • October 2011
          • 3

          #5
          Jahapp,

          Vad jag kan se på detta nitrit test ser vattnet OK ut.



          Janske bara är så att platysarna är lite vissen kvalité.

          Om inte sjuka...

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Ingen expert på dessa fiskar, men magrar de av annars också? Googla på torpedsjuka och de om det kan vara det som spökar..

            Kommentar

            Arbetssätt...