Black Molly mår ej bra!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • accer
    • June 2003
    • 4

    Black Molly mår ej bra!!!

    Hej!
    Jag har precis tagit över ett sk sällskapsakvarium. Jag har ett antal varianter av Molly i detta!
    Tyvärr har ngr fiskar blivit sjuka! De har blivit mer och mer vita. Speciellt buken är mer eller mindre grå/vit. För övrigt blänker de angripna fjällen ibland som om det vore kattguld!
    Jag har varit på två olika "Fiskbutiker".
    Den första sa att de antagligen hade vita pricksjukan. Jag behandlade, med märkte ingen förbättring!
    När jag sedan gick till en annan "fiskbutik" sa de att de var helt säkra på att fiskarna hade svamp! Jag behandlade dem för detta men utan resultat.
    Jag har inte haft med de sjuka fiskarna till butikerna men har förklarat hur de agripna fiskarna ser ut!
    Vidare verkar fiskarna må bra! De har nyligen förökat sig ca 25 st. Black Molly yngel har nu intagit akvariet!.

    Är det ngn som har ngt TIPS!!!

    MVH
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    hej
    du kan börja med att lägga i lite salt och höja tempen till kanske 28-29 grader.

    Kommentar

    • accer
      • June 2003
      • 4

      #3
      Tack!
      Jag har gjort det förra veckan men ej fått ngt resultat!

      Mvh

      Kommentar

      • Kaviar
        • June 2003
        • 52

        #4
        <font color="green">Jag håller med shpend.Försök att ta med en utav de angripna fiskarna till en zooaffär.</font id="green">
        <font color="green">Kaviar</font id="green">

        Kommentar

        • accer
          • June 2003
          • 4

          #5
          Hej igen!
          Har idag varit med en av de angripna fiskarna på "fiskebutiken". Ägaren hade aldrig sett liknande angrepp!
          Tjeeena! Min vanliga tur!
          har dock fått en nu burk...den tredje i ordningen. Skall börja med den i morgon! Har snart kostat mig 400 kr i bara mediciner!

          Mvh

          Kommentar

          • JR
            • April 2003
            • 2112

            #6
            Tycker det liknar samma som min kompis råkade ut för...några fiskar blev bleka, nästan vita...kan vara kraftig nitritförgiftning?
            hans fiskar hämtade sig aldrig...alla blev inte sjuka, men de som blev det fick vi avliva tillslut =(
            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

            Kommentar

            • accer
              • June 2003
              • 4

              #7
              Hej igen!
              Fiskarna lever ännu! Dock är det snart helt täckta med gråvit samt kiselstensfärg på hela kroppen! Jag har gett upp! De har fått saltbad, jag har höjt tempen, medicinerat mm mm.
              Tråkigt eftersom ngr är riktigt fina exemplar som är mellan 3-5 år. Får ca 35-40 yngel per gång! Överlever minst 25-30 st!

              Kort sammanfattning hur de ser ut nu:
              På buken så är det nästan helt grå/vit/gula. Denna färg finns även som fläckar på kroppen. Förutom detta så har det fläckar som har samma färg som bensin får på vatten, men skimmrande. Liknar kiselsten.Nu har även stjärtfenan blivit angripen. Blir små hål. Runt hålet är det samma gra/vit/gula beläggning!
              De är fortfarande pigga och parar sig!

              Kan ngn HJÄLPA mig? Snälla!!!
              De är pigg

              Kommentar

              • shpend
                • August 2002
                • 2010

                #8
                hej
                ja ror inte att de går att göra nåt åt nu.
                de e nog försent att behandla nu.
                men om du ser förbättring så kanske dom har chans å överleva.

                Kommentar

                • klara
                  • September 2002
                  • 1112

                  #9
                  Läs om hudgrumling (costia, trichodina och chilodonella) och sammetssjukan (oodinium) här på zoopet och titta in på denna sida för att se om det kan stämma på dina fiskar:
                  http://www.2cah.com/pandora/Disease.html
                  /Klara
                  ------------------------
                  Min hemsida
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Nicolette
                    • May 2003
                    • 52

                    #10
                    Hej!
                    Som <b>klara </b>skrev, jag tror att det är Oodinium pillularis. Du måste behandla alla fiskar i karet även om det bara är ett par av dom som visar symptom. Känner tyvärr bara till en medicin som jag tror skulle hjälpa, och det är Tetra Medica´s "General Tonic Konzentrat". Men tyvärr bojkottar jag Tetra numera. Fråga efter malachitgrönt preparat i din zooaffär och förklara din situation och trolig sjukdom, dom kan nog hjälpa dig. Lycka till!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...