Hjälp är detta fenröta??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jimmyeost
    • November 2011
    • 2

    Hjälp är detta fenröta??

    Jag har en slöjstjärt som den ena fena har traslat upp sig på!! Är detta fenröta?? Den visar tecken på att bara vilja vara på botten,Å är inte alls lika aktiv som sin kompis Behöver hjälp med vad jag ska göra!!! fenan är röd vid roten på fisken samt att fenan på vänster sida delvis borta, Är jätte orolig för att den är sjuk,Vill ju inte förlora den!!! Behöver råd
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Bild?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • jimmyeost
      • November 2011
      • 2

      #3
      Hej Anders jag kunde bara länka till en kompis flickr sida här är länken!!http://www.flickr.com/photos/davidea...in/photostream Tacksam för svar

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Fenröta ser det inte ut att vara, däremot kan det vara någon slags bakterieinfektion eller liknande.
        Vad har du fär andra invånare i karet?
        Skulle du köra med någon bakteriedödande medicin får du tänka på att det även slår ut mycket av de goda bakterierna och bör då räkna karet som nystartat.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ursprungligen postat av jimmyeost
          Hej Anders jag kunde bara länka till en kompis flickr sida här är länken!!http://www.flickr.com/photos/davidea...in/photostream Tacksam för svar
          Jag tycker symtomen tyder på amoniak förgiftning
          http://www.fishdeals.com/fish_diseas...nia_poisoning/ kan du inte läsa engelska kan jag översätta.
          Här har du en bild som visar detta mycket snarlik till din.

          Om så börja omedelbart att byta vatten i akvariet.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ser grymt likt ut det där...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Ser grymt likt ut det där...
              Ja och nästan ingen pratar om det där hemma i Svedala. är det inte konstigt?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av bossep
                Ja och nästan ingen pratar om det där hemma i Svedala. är det inte konstigt?
                Sällskapsakvarister ser sällan ammoniakfrätskador. Man måste ha väldigt hög fisklast, underdimensionerat filter, och högt pH för att få frätskador av ammoniak på fiskarna. Det är typiskt att det är koi eller guldfisk som drabbas (eller fiskodlingar), just för att de ofta hålls väldigt tätt i för små akvarier med otillräcklig filtrering. Lösningen är tätare vattenbyten och större filter, eller lägre fisklast.
                Och ja, fotot ser ut som frätskador av ammoniak.

                EDIT: När folk pratar om "nitritförgiftning" är det nog lika ofta ammoniak som dödar fisken som nitrit - den typen av akut ammoniakförgiftning, där fiskarna normalt inte har några synliga skador, ser man i nystartade kar där filtret inte kommit igång med att konvertera ammoniak till nitrit och nitrat; den kroniska förgiftningen med frätskador ser man i överbelastade kar som gått lång tid och där filtret inte orkar med att konvertera ammoniak till nitrit och nitrat.

                EDIT2: Herregud hur många stavfel kan jag göra i en enda kort text?
                Senast redigerad av Azur; 09 November 2011, 08:48.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Jag har lite svårt att yttra mig om Svenska förhållanden och kan bara dra ett par slutsatser av mina gamla erfarenheter därifrån och mina lite nyare från Americas.

                  I Sverige har man ofta mycket bra råvatten och enligt hävd har i princip bara filtrerats mekaniskt om ens det.
                  Här tar man ofta återcirkulerat vatten som behöver både mekanisk, kemisk och biologisk filtrering och ibland strålbehandling.
                  Nu tycks det som om man i Sverige börjar följa den amerikanska modellen vilket kanske är nödvändigt om man ser till klimatförändringar införsel av smitto mikrober, etc.

                  Den moderna filosofin är att vattnet i kranen skall vara steriliserat och på ett sätt så det inte fräter på ledningsnätet och det på ett sätt så det inte ger direkta skador på människor som dricker det. Man slipper också skandaler om magsjuke epidemier osv. Så vad gör man?

                  Man tillsätter något starkt bakteriedödande, klor har varit det mest använda och relativt effektivt.
                  Problemet med klor är att det har relativt kort verkningstid och avger både smak och lukt. Att höja PH till runt 9 har också en desinficerande effekt.

                  Fördelen med ett relativt högt PH är också att vattnet inte fräter så mycket på ledningarna och frigör därför inte så mycket metaller såsom koppar och bly.
                  Därför tillsätter man:
                  1. Kloramin, vilket är en förening av klor och ammoniak. Detta är starkt desinficerande i relativt små mängder och är relativt lukt och smakfritt. Dessutom är det desinficerande under en lång tid.
                  2. Någon form av PH buffert. Det finns många att välja på men eftersom man inte vill ha hårt vatten så blir dessa relativt kortlivade, men håller tills de har kommit ut ur kranen. De små mängder kemikalier som kommer ut ur kranen lär inte vara skadligt för människor.

                  Men vad händer om man heller sånt vatten i ett akvarium? Jo kloraminet tar död på bakterierna, även de bra. Man ser det faktiskt som önskvärt att det även dödar nitrifieringsbakterier. Eftersom kloramin är ”segare” stannar det längre en ren klor och gör jobbet mer effektivt. Vi vet att förruttnelsebakterier är tåligare än nitrifieringsbakterier och de är de första som blir aktiva efter en sterilisering.

                  Dessa bakterier producerar relativt stora mängder ammonium i vattnet där bakterierna som skulle ha tagit hand om det blivit utslagna till viss del i alla fall. Detta är inget större problem så länge vattnet är neutralt eller lite surt men vid högre PH än 7 börjar ammonium övergå till ammoniak. Ammoniak är extremt giftigt för fiskarna och det på det viset PH manipulering skapar fiskdöd. Jag kan visa lite siffror och tabeller om hur det ser ut och fungerar om ni vill.

                  Frågan är! Är ni med på hor det hela fungerar?
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Sällskapsakvarister ser sällan ammoniakfrätskador. Man måste ha väldigt hög fisklast, underdimensionerat filter, och högt pH för att få frätskador av ammoniak på fiskarna. Det är typiskt att det är koi eller guldfisk som drabbas (eller fiskodlingar), just för att de ofta hålls väldigt tätt i för små akvarier med otillräcklig filtrering. Lösningen är tätare vattenbyten och större filter, eller lägre fisklast.
                    Och ja, fotot ser ut som frätskador av ammoniak.

                    EDIT: När folk pratar om "nitritförgiftning" är det nog lika ofta ammoniak som dödar fisken som nitrit - den typen av akut ammoniakförgiftning, där fiskarna normalt inte har några synliga skador, ser man i nystartade kar där filtret inte kommit igång med att konvertera ammoniak till nitrit och nitrat; den kroniska förgiftningen med frätskador ser man i överbelastade kar som gått lång tid och där filtret inte orkar med att konvertera ammoniak till nitrit och nitrat.

                    EDIT2: Herregud hur många stavfel kan jag göra i en enda kort text?
                    Jag återkommer till detta efter diverse andra haranger
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av bossep
                      JMen vad händer om man heller sånt vatten i ett akvarium? Jo kloraminet tar död på bakterierna, även de bra. Man ser det faktiskt som önskvärt att det även dödar nitrifieringsbakterier. Eftersom kloramin är ”segare” stannar det längre en ren klor och gör jobbet mer effektivt. Vi vet att förruttnelsebakterier är tåligare än nitrifieringsbakterier och de är de första som blir aktiva efter en sterilisering.

                      Dessa bakterier producerar relativt stora mängder ammonium i vattnet där bakterierna som skulle ha tagit hand om det blivit utslagna till viss del i alla fall. Detta är inget större problem så länge vattnet är neutralt eller lite surt men vid högre PH än 7 börjar ammonium övergå till ammoniak. Ammoniak är extremt giftigt för fiskarna och det på det viset PH manipulering skapar fiskdöd. Jag kan visa lite siffror och tabeller om hur det ser ut och fungerar om ni vill.

                      Frågan är! Är ni med på hor det hela fungerar?
                      Mja, det går bra att döda fisk bara genom att överdosera ekextrakt eller fosforsyra eller vad nu ens "sänka pH" buffert innehåller, särskilt i kombination med pappers- eller stick-test som visar totalt felaktiga värden. pH 2-3 dödar fisk.

                      I övrigt ärammonium/ammoniak ett mycket vidare problem med fler orsaker än du verkar tro.

                      Ammonium -> ammoniak konversion är ett problem om man har ett akvarium med lågt pH som gått länge, och sen gör ett vattenbyte med vatten med högt pH så akvariets pH stiger till 7-8. Då konverteras nästan allt det (nästan ogiftiga) ammoniumet till (extremt giftig) ammoniak och fisken dör. Akvarier som har pH över 7.5 eller så hela tiden råkar inte ut för detta, pga att de helt enkelt inte kan ha höga ammoniumnivåer, såna akvarier kan istället få, om filtreringen inte räcker till, få konstanta subletala ammoniakhalter - och det är då man ser de där frätskadorna på fenor etc.
                      Ett specialfall av detta är vid mycket långa fisktransporter, pga att fiskarna sänker pH med utandad CO2 och utsöndrar ammonium. När man då sätter i luftning och driver ut CO2 efter transporten, eller gör ett vattenbyte, omvandlas ammoniumet till ammoniak och fisken dör.

                      Klor/kloramin dödar onekligen bakterier, men det är låga doser, rätt ineffektivt och förbrukas snabbt av organiskt material - det skulle förvåna mig mycket om ens ett 100% vattenbyte med kommunalt kranvatten mer än tillfälligt sätter ned effektiviteten på akvariets filter. De flesta fiskmediciner är betydligt värre, så efter medicinering är akvariet i praktiken "nystartat" igen, med allt vad det innebär.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Mja, det går bra att döda fisk bara genom att överdosera ekextrakt eller fosforsyra eller vad nu ens "sänka pH" buffert innehåller, särskilt i kombination med pappers- eller stick-test som visar totalt felaktiga värden. pH 2-3 dödar fisk.
                        Generellt tror jag vi är på samma sida i boken.
                        Manipulering av akvarievatten är något man skall hålla sig ifrån om man inte är säker på vad man gör.
                        Det spelar ingen roll om det är upp eller ned på PH skalan. Det finns hårresande exempel på folk som byter massor med vatten i akvariet och sedan blandar i syra eller lut.
                        Jag tror också vi kan säga att nära nog alla fiskar kan anpassa sig till det PH som finns i kranen i vilken Svensk kommun som helst.

                        I övrigt ärammonium/ammoniak ett mycket vidare problem med fler orsaker än du verkar tro.
                        Upplys mig! Jag är idel öra eftersom jag jobbar med kväve cykeln dagligen och just nu ammoniums inverkan på ekosystem vid snabba PH förändringar. Bland annat försöker jag påvisa hur detta påverkar fiskdöd i samband med algblomningar. Vilket är ett tema med mycket fördomar och felaktiga antaganden.




                        Ammonium -> ammoniak konversion är ett problem om man har ett akvarium med lågt pH som gått länge, och sen gör ett vattenbyte med vatten med högt pH så akvariets pH stiger till 7-8. Då konverteras nästan allt det (nästan ogiftiga) ammoniumet till (extremt giftig) ammoniak och fisken dör. Akvarier som har pH över 7.5 eller så hela tiden råkar inte ut för detta, pga att de helt enkelt inte kan ha höga ammoniumnivåer, såna akvarier kan istället få, om filtreringen inte räcker till, få konstanta subletala ammoniakhalter - och det är då man ser de där frätskadorna på fenor etc.
                        I den första biten är vi helt eniga.
                        Vad du säger om ammoniumkväve vid moderat högt PH håller jag nog inte med riktigt. Visst blir det en viss avgasning när ammoniak avgår i gasform och man uppnår en viss utjämning efter ett tag. Detta vore intressant att studera lite närmare. Vi har gjort tester med avloppsvatten och sedan höja PH radikalt och därefter ta ned det till ursprungs nivåer men det var inte så effektivt som man kan tro. Vad jag vet är att det blir rejält komplicerat vid varierande ammonium tillförsel och/eller varierande PH.



                        Att man inte kan få dödlig mängd ammoniak vid högt PH håller både jag och min plånbok inte med om.
                        Ett specialfall av detta är vid mycket långa fisktransporter, pga att fiskarna sänker pH med utandad CO2 och utsöndrar ammonium. När man då sätter i luftning och driver ut CO2 efter transporten, eller gör ett vattenbyte, omvandlas ammoniumet till ammoniak och fisken dör.
                        Fisktransporter håller jag HELT med om!

                        Klor/kloramin dödar onekligen bakterier, men det är låga doser, rätt ineffektivt och förbrukas snabbt av organiskt material - det skulle förvåna mig mycket om ens ett 100% vattenbyte med kommunalt kranvatten mer än tillfälligt sätter ned effektiviteten på akvariets filter. De flesta fiskmediciner är betydligt värre, så efter medicinering är akvariet i praktiken "nystartat" igen, med allt vad det innebär.
                        Medicinering håller jag med dig om.
                        Vad som gäller kloraminer skall jag se om jag inte har lite mer fakta någon stans. Sitter också och lurar på om man inte kunde sätta upp ett litet experiment eftersom jag har tillgång till både bakterier och kloramin. Frågan är bara hur man får till det på ett enkelt och tillförlitligt sätt!

                        Sedan försöker jag hitta en bra och enkel förklaring på det här med kvävet.
                        Kan man säga så här till att börja med eftersom nitrit tycks vara allmänt vedertaget som en styggelse: Utan ammonium så blir det ingen nitrit. Följaktligen skall men tillföra så lite ammonium som möjligt. Eller få bort det innan nitrit bildas?
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        Arbetssätt...