Slöjdstjärt som fläckvis tappar färg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tossetomten
    • November 2011
    • 6

    Slöjdstjärt som fläckvis tappar färg?

    Hejsan!
    Jag har en fin slöjdstjärt, två år gammal, som mått hur bra som helst, det gör den fortförande men den tappar sin färg fläckvis. Ena sidan är nästan helt färgad, men den andra sidan har en stor fläck som är helt vit, även på huvudet har hon fått vita fläckar. På ett ställe har han dessutom tappat en del fjäll. I början var hon väldigt hängig och jag trodde inte hon hade långt kvar, men efter att ha rengjort hela akvariet och bytt allt vatten blev hon jätte pigg, men det var ca en månad sen och hon fortsätter bara tappa sin färg.

    Ska väll tillägga att hela akvarielampan gick sönder ungefär när hon började tappa sin färg, då var hon utan ljus ca två veckor innan jag hittade en lampa som fungerade. Men nu har den också vart igång ett tag.

    Någon som vet varför hon tappar sin färg? Det är väldigt frustrerande, Astrid är den finaste slöjdstjärt jag haft.

    Kram

    Åh, juste hon hade även böld på sin "färglösa sida", men den har försvunnit nu.
    Senast redigerad av Tossetomten; 06 November 2011, 12:26.
  • Akvarieentusiasten
    • September 2011
    • 224

    #2
    Någon sorts svamp? Vitamin- /ensymbrist? Vad ger du för mat? Hur stort är akvariet? Hur ofta gör du vattenbyten? Har temperaturen förändrats? Är vattenvärdena normala? Har du andra fiskar i karet, om ja vilka och hur mår de? Många frågor blir det...
    /Cicci

    Kommentar

    • AnnikaW
      • August 2003
      • 343

      #3
      Hej!
      Jag måste bara kommentera att det heter slöj-stjärt. :-)
      Annars samma frågor som ovan.

      Kommentar

      • Tossetomten
        • November 2011
        • 6

        #4
        okej, jag ger två olika foder (Tropical Goldfish Colour Pellet och Dr. Bassleer Biofish Food Regular), akvariet är 54l, jag byter 1/4 av vattnet var 3 vecka (det stod det i manualen som följde med akvariet), temperaturen ligger alltid runt 20 grader, vattenvärdena vet jag inte (?) och hon är ensam i sitt akvarium, har haft en kompis som dog och sen tog hon död på sin nya kompis när jag köpt en ny...

        Kommentar

        • Tossetomten
          • November 2011
          • 6

          #5
          AnnikaW: haha, okej, det bevisar hur mycket jag vet då Tack så mycket, det får jag ta o tänka på

          Kommentar

          • Akvarieentusiasten
            • September 2011
            • 224

            #6
            Ursprungligen postat av Tossetomten
            okej, jag ger två olika foder (Tropical Goldfish Colour Pellet och Dr. Bassleer Biofish Food Regular), akvariet är 54l, jag byter 1/4 av vattnet var 3 vecka (det stod det i manualen som följde med akvariet), temperaturen ligger alltid runt 20 grader, vattenvärdena vet jag inte (?) och hon är ensam i sitt akvarium, har haft en kompis som dog och sen tog hon död på sin nya kompis när jag köpt en ny...
            Jag skulle i allafall köpa testkit för att kolla vattenvärdena samt göra vattenbyten varje vecka i ett akvarium av den storleken, men jag är inte så kunnig när det gäller slöjstjärtar, så någon annan kanske kan komma med fler tips?
            /Cicci

            Kommentar

            • Akvarieentusiasten
              • September 2011
              • 224

              #7
              Iofs blir det inte så skitigt av bara en fisk, så varannan vecka kanske räcker? Men hur som helst rekommenderar jag att du rengör filtret i akvarievatten vid vattenbytena för att bibehålla den nyttiga bakteriekulturen. Tillsätter du något vattenberedningsmedel när du gör vattenbyten?
              /Cicci

              Kommentar

              • Tossetomten
                • November 2011
                • 6

                #8
                Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten
                Jag skulle i allafall köpa testkit för att kolla vattenvärdena samt göra vattenbyten varje vecka i ett akvarium av den storleken, men jag är inte så kunnig när det gäller slöjstjärtar, så någon annan kanske kan komma med fler tips?
                okej! Det ska jag göra då! Tack

                Kommentar

                • Tossetomten
                  • November 2011
                  • 6

                  #9
                  Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten
                  Iofs blir det inte så skitigt av bara en fisk, så varannan vecka kanske räcker? Men hur som helst rekommenderar jag att du rengör filtret i akvarievatten vid vattenbytena för att bibehålla den nyttiga bakteriekulturen. Tillsätter du något vattenberedningsmedel när du gör vattenbyten?
                  Jag hade ett medel förut, men växterna dog på en gång när jag hade i det så jag slutade. Filtret rengör jag bara varannan gång när jag byter vatten, så det får jag alltså göra oftare?

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Rengör filtret ENBART då det tappat flöde. Kläm då lite på det i en hink akvarievatten.

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Rengör filtret ENBART då det tappat flöde. Kläm då lite på det i en hink akvarievatten.
                      Precis. För att förtydliga så gäller att ju längre det dröjer mellan gångerna du rengöringsmedel filtret desto bättre är det. Det bor massor av duktiga bakterier i filtret som bryter ned bajs och skräp. Rengöringsmedel man för ofta och mycket så tappar man bakterierna och vattnet kan bli giftigt. Så rengör bara när du märker att filtret är så igensatt att det blåser märkbart mindre. Och som tidigare sagts så är det bäst att rengöra försiktigt i en hink med akvarievatten, då chockar du inte ihjäl bakterierna.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Tossetomten
                        • November 2011
                        • 6

                        #12
                        okej, vi får se vad som händer då. Men kommer hon få tillbaks sin färg?

                        Kommentar

                        • Sillyway
                          • October 2010
                          • 38

                          #13
                          Inga bilder på fisken? Vore intressant att se. Nog med att det bara är en slöjstjärt/individ men är inte 54 liter lite för litet för en guldfisk i alla fall? Visst, man säger att 45 liter/guldfisken är tillräckligt, men vad hände med simytan? En guldfisk/slöjstjärt ÄLSKAR att simma. Det är ju trots allt en hyffsat stor fisk som kan bli upp 50 cm i dammar, dock inte slöjstjärten pga missbildningarna. Guldfisken eller Slöjstjärt är enbart namnet på avelsformen, tillhör ju fortfarande arten guldfisk som ni vet. Jag personligen skulle aldrig sätta en guldfisk i 54-liters. Dom är små söta skitgrisar!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...