Nästan alla dog under en dag!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stormgirl
    • November 2011
    • 4

    Nästan alla dog under en dag!

    Min dotter har haft ett akvarium i snart 2 år, Mollys och några malar. Igår morse matade jag dem på morgonen allt var som vanligt, när jag kom hem från jobbet var ca 15 yngel, 6 större Mollys döda, fruktansvärd syn. Vad kan ha hänt?! Mycket orolig att det kan hända igen, jag plockade snabbt upp de kvarlevande och har tvättat hela akvariumet och bereder nytt, fiskarna som klarade sig ser ok ut. Jag bytade fiskmat för ca en vecka sedan, kan det vara fel på den? Ser fram emot svar
    Senast redigerad av Stormgirl; 05 November 2011, 08:15.
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    Inte råkat mata för mycket så att det blivit nitrit i karet?

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      förgiftning står högst upp på listan - men vad?
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Stormgirl
        • November 2011
        • 4

        #4
        Ursprungligen postat av Vanish
        Inte råkat mata för mycket så att det blivit nitrit i karet?
        Har också funderat på nitrit men dör så många på en gång då? Fiskarna har förökat sig flitigt, för många fiskar i kombinationen "ett tag sen vattenbyte" och eventuellt för mycket mat, har gjort att nitriterna ökat?

        Kommentar

        • Stormgirl
          • November 2011
          • 4

          #5
          Bara jag med tillgång till akvariet, så inget kan ha kommit ner i vattnet. Kan en död fisk förgifta vattnet? Jag har kanske missat det...

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Ursprungligen postat av Stormgirl
            Har också funderat på nitrit men dör så många på en gång då? Fiskarna har förökat sig flitigt, för många fiskar i kombinationen "ett tag sen vattenbyte" och eventuellt för mycket mat, har gjort att nitriterna ökat?
            Ja just så kan det vara, mycket fisk och mat och löför lite vattenbyte kan ge giftigt nitrit. Om det dessutom är så att en fisk dött är det än mer uppenbart. Tyvärr är inte en totalrengöring bästa metoden för då har du tvättat bort de bakterier som bryter ned nitrit. Så nu gäller det att du matar yttersta försiktigt framöver. Gjorde du dessutom rent filtret ligger du ännu risigare till.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Matar ni med vanligt flingfoder? Ungefär hur mycket och hur ofta? Typ ett krm varannan dag eller en tsk varje dag?

              Kommentar

              • Stormgirl
                • November 2011
                • 4

                #8
                Ursprungligen postat av LoGeek
                Matar ni med vanligt flingfoder? Ungefär hur mycket och hur ofta? Typ ett krm varannan dag eller en tsk varje dag?
                Ungefär 1/2 tsk morgon och kväll

                Kommentar

                • Akvarieentusiasten
                  • September 2011
                  • 224

                  #9
                  Ursprungligen postat av Stormgirl
                  Ungefär 1/2 tsk morgon och kväll
                  Hur många fiskar har du och vilken sort? Hur stort är akvariet?
                  /Cicci

                  Kommentar

                  Arbetssätt...