Uppblåst Molly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SalFord
    • November 2009
    • 20

    Uppblåst Molly

    En Black Molly har helt plötsligt svällt upp i kroppen och ligger nu vid ytan... Det finns en annan Black Molly i akvariet och den ser ut/beter sig helt normalt.
    Finns också en skäggm.mal som verkar må bra.

    Ingenting särskilt har hänt i akvariet eller så på sistone.. Någon som vet vad det kan vara? Den sjuka fisken är i och för sig rätt gammal, cirka fyra år.

  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    står fjällen ut? isåfall kan det vara bukvattensot o då är det dags att medicinera!

    Kommentar

    • SalFord
      • November 2009
      • 20

      #3
      Ja, ägaren av akvariet hävdar att fjällen liksom står ut.. Jag själv ser lite dåligt :-)

      Fungerar det att medicinera?
      Har hört flera ifrågasätta medicinering vid bukvattensot. Först och främst för att det ska vara dyrt och att man i och med medicinering förpestar vattenkvalitén ännu mera. Sen även att de lider under tiden (om de ens kan räddas)

      Jag själv har inte riktigt förstått vad för bakteri som orsakar bukvattensot... Så känns svårt att ta något beslut

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ta bort fisken, det är ingen idé att medicinera den då den säkerligen är utom all räddning.
        Fundera på om det kan vara vattenkvalitén som blivit lite sämre den sista tiden, då det kan vara en orsak. Även åldern kan spela in, 4 år på en sådan fisk är ganska bra.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • SalFord
          • November 2009
          • 20

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Ta bort fisken, det är ingen idé att medicinera den då den säkerligen är utom all räddning.
          Fundera på om det kan vara vattenkvalitén som blivit lite sämre den sista tiden, då det kan vara en orsak. Även åldern kan spela in, 4 år på en sådan fisk är ganska bra.
          Ja, ska kolla upp vattenkvalitén och sjuklingen blir begravd i trädgården ikväll. Den har ju trots allt levt ett gott liv tills igår :-)

          Vad tycker du att jag ska göra när det gäller akvariet generellt? Jag är ju skeptisk till att behandla med en massa mediciner, men är det enda räddningen för de andra fiskarna isåfall?

          Kommentar

          • SalFord
            • November 2009
            • 20

            #6
            .........

            Alltså, nu är det såhär att fisken inte togs bort när den skulle och nu är fisken smal... fjällen står inte längre ut heller, men det syns att några fjäll är skadade.

            Kommentar

            Arbetssätt...