HJÄLP - är min mal sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shapeful
    • October 2011
    • 58

    HJÄLP - är min mal sjuk?

    mitt 90 liters akvarie e nu trasigt, var tydligen inte tätt då ja köpte de.
    fick ju ta ut alla fiskarna och upptäckte att min mal inte såg ut som han ska.

    han e vit på ryggen.. va kan d vara?
    har inte våga släppa i han med dom andra än.




  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    svårt att se på bilderna. tycker det ser ut som han har skadat slemmhuden. inte så farligt om han inte får in bakterier och annan skit där.

    om det är som tussar så är det svamp.

    om det växer eller blir värre och han mår sämmre så är det nog bakterier.

    håll honom för sig själv i några dagar. om det bara är slemhuden som är skadad läker det ganska snabbt. kanske var du lite hårdhänt med håven och då skadas fiskarna på detta viset väldigt lätt. har du möjlighet att ha honom för sig själv så ha det.
    om du har något vattenberedningsmedel typ aquatan eller aquasafe så ha i det så läker det snabbare om det är slemhuden.

    Kommentar

    • Shapeful
      • October 2011
      • 58

      #3
      Jag har han för sig själv i den där skålen.. med massa växter!
      mina andra fiskar får vara i mitt 20l tills ja inskaffat nytt

      Kommentar

      • Shapeful
        • October 2011
        • 58

        #4
        der ser ut som han "fjällar"

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Är det inte bara "stressfläckar" ? Ancistrusar kan ändrar färg beroende på omgivning, humör, underlag, om de är stressade, leker, äter... osv.

          Kommentar

          • Shapeful
            • October 2011
            • 58

            #6
            har ingen all koll om malar & inte vetat va d e för sort - ska nog läsa på lite

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #7
              Kollade lite närmare på bilderna nu, hade lite brottomt sist... På den andra bilden tagen med blixt? ser huden mer grumlig och skadad ut, då gäller det Freddi sa.

              Är huden grumlig är det säkert en skada, är den bara blek tror jag det är "stressfläckar".

              Jo.... brukar vara bra att veta vad man har för fisk.... annars vet man ju inte hur man ska hålla dem på bästa sätt.....

              Kommentar

              Arbetssätt...