Scalare med sår

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PaulaH
    • September 2006
    • 15

    Scalare med sår

    Hej!
    Min scalare har haft flera öppna sår på kroppen i minst 6 månader..ett sår närmast bukfenan går igenom fisken.. Har försökt medicinera det med Fungol och Furanol2. Har haft mer salt i vattnet och högre temp. Inget hjälper.. Den är pigg och glad och äter glupskt.. Har bott ett tag nu i ett litet medicinerings akvarium..
    Någon som har något förslag på vad man kan göra?
    Min mobilkamera kan tyvärr ej göra skarpare bilder.
    Tacksam för svar
    Bifogade filer
    PaulaH

    375l fisksoppa
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    skulle tippa på att det är någon typ av bakteriesjukdom. det finns så jädra många olika symptom så det är svårt att säga exakt vad det är men bakterier är det nog
    det finns några bra medeciner. Mats Bryzell hade fått något skit på en av sina mycket fina discus och den var riktigt dålig. han klarade det dock med någon medecin mot bakterier. glömmt vad den hette men PM:a honnom och fråga eller se om du kan hitta det i hans tråd "Akvariestugan". ska inte vara allt för långt bak i tråden.

    Kommentar

    • PaulaH
      • September 2006
      • 15

      #3
      Ok.. Fast den här "Furanol2" som jag använt ska va mot alla typer av bakteriella infektioner står det på förpackningen..Kan det vara skillnad på att pröva annat preparat?
      PaulaH

      375l fisksoppa

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        ja det kan va skillnad på inehållet. vissa är mer för lite "lättare" sjukdommar och vissa är lite mer av "superkillers" som tar död på det mesta i karet.
        generellt så är fiskmedeciner inte så bra men det finns dom som man oftast kan lita på.

        Kommentar

        Arbetssätt...