Ena fenan sitter fast?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • baileys84
    • October 2011
    • 26

    Ena fenan sitter fast?

    Har en röd juwelciklid och för ett tag sen så satt hennes ena fena fast längst med kroppen, sen lossnade den och hon mådde skitbra men nu sitter den fast igen. Vad är felet??
    Senast redigerad av baileys84; 24 October 2011, 21:06.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hur menar du sitter fast?? i vilken fena?

    Kommentar

    • baileys84
      • October 2011
      • 26

      #3
      Typ "vänster-armen" vet inte vad den heter :S
      Den är fast mot kroppen så fisken kan inte röra på den alls....

      Kommentar

      • Diozz88
        • September 2011
        • 341

        #4
        Kan det vara en flagellat infektion? Typ lchtyobodo necator? har fisken några färgskiftningar?
        Är ingen expert, men har läst lite om sjukdomar, aldrig varit med om de sj..

        Kommentar

        • baileys84
          • October 2011
          • 26

          #5
          Jag är ingen expert nånstans men läste nåt om nitrit, en del fiskar kliar sig faktiskt ibland och vattnet är inte fint. Lite grumligt men tänkte vänta med att byta vatten nu tills jag ser vad som händer med papegoj-äggen :S
          Men tillbaka till det första jag skrev, nitrit? Vad är det?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            varför gör du inte vattenbyten som vanligt för? det kan man göra även om det finns i ägg i karet.

            här kan du läsa en del om nitrit


            nitrit är viktigt att kolla efter. det ska alltid vara noll nitrit. det är nämligen giftigt

            Kommentar

            • baileys84
              • October 2011
              • 26

              #7
              jo men jag vill bytta mycke denna gång, bytte halva för två veckor sen men nåt är fel...kan ju inte bli skitigt direkt...

              Kommentar

              • baileys84
                • October 2011
                • 26

                #8
                ok det va en bra artikel, ska köpa test imorrn och se om det kan vara nitrit...tror faktiskt det. sen ska jag styra upp det hela

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  30% i veckan är rekomenderat. o håller man det brukar det inte bli några problem. har du nitrit så gör 30% vattenbyte varje dag i 5 dagar.

                  köp inte stickor. köp dropptester istället. mycket mer pålitliga.

                  Kommentar

                  • baileys84
                    • October 2011
                    • 26

                    #10
                    Ytterst lite nitrit men ska göra två rejäla vattenbyten ikväll. Har även köpt bra bakterier till karet så snart är det nog fixat

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      De pariga fenorna fram (åtminstone sitter de fram på cichlider - det finns fiskar som har så konstig form att "bakbenen" sitter framför "frambenen") heter bröstfenor (pectoral fins om du är inne på engelskspråkiga sidor).

                      Hur ser fenan ut? Fastklistrad? Lite möglig? Slemmig?

                      Har du flera rödcichlider i samma akvarium? Antingen har hon åkt på stryk, eller så är fenan ett sekundärt symptom på något annat (alltså någon annan sjukdom). Mycket svårt att säja utan en bild, och inte lätt ens då.

                      Kommentar

                      • baileys84
                        • October 2011
                        • 26

                        #12
                        Ja den är det! Nej bara hon är ensam av sin sort, och fenan sitter inte fast nu när jag kollar nära. Hon rör den bara inte, tycker det är konstigt att det är andra gången det händer. Hon va lite blek imorse men nu har färgen kommit tillbaka igen. Får väl se vad som händer...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...