Sjuk firefish?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XlntMan
    • October 2011
    • 31

    Sjuk firefish?

    Hej!
    Är en nybörjare inom akvarievärlden så jag behöver lite hjälp.

    Jag har ett 720l kar med en eheim 2260 classic plus ett annat filter med effekt på ca 1000l/timma så jag tror jag har tillräckligt för att driva mitt kar.

    Malawicikliderna jag har är (reserverar mig för stavning): crabro 1+1, golden 1+3, kandango 1+1, firefish 1+1, livingstooni 1+2, Moorii 1+1, hongi 1+1.

    Problemet jag har är att jag tidigare hade en firefish hona som dog för några dagar sedan. Tyckte den höll sig undan och åt dåligt dagarna innan den dog. När den dött och jag tagit upp den tittade jag noga på dn och den hade inga synliga tecken på någon sjukdom. Möjligtvis att den tappat lite färg men det är jag lite osäker på.

    Nu tycker jag mig se samma beteende hos den firefish hona jag har kvar. Någon kunnig här inne som har någon kvalificerad gissning på vad det kan va?
    *Till saken hör också att båda firefish honorna blivit rätt mycket jagade av främst golden hanen jag har så jag vet inte om det kan va något stressrelaterat.

    Tacksam för svar!

    Mvh
    Andreas
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    om man har malawi så bör man ha extremt många ur vanlig synpynkt. Jag har snart 28 st i mitt 310L. Ju fler individer man har desto mer sprids våldet ut. Jag tror att de blir ihjälstressade. Kom ihåg att de måste ha gott om gömställen ifall de behöver vila!

    Malawi kan vara ordentligt grisiga, därför bör du utöka grupperna markant. Det skall väga över på antalet honor. Jag har 10 av varje nu när jag kör på bright blue och lombardoi, det blir mindre stress för varje individ. 1+1 är på tok för lite. Snart kommer det mer malawi-människor och ger dig råd, de kommer nog säga mer fisk, öka storleken på grupperna de med.

    Kom även ihåg högt ph, ställen att gömma sig och rätt foder, de är herbivora. Ha det gött!

    7-10* karets volym i cirkulation är även det bra att ha i åtanke.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • XlntMan
      • October 2011
      • 31

      #3
      Tack för ditt svar! Fler fiskar är på gång men vill helst va säker först att det inte är någon sjukdom på gång i karet.
      Har ett problem här i Halmstad att det finns inte så många affärer att välja på när man ska köpa fler. Den ena affären har rätt litet urval och den andra affären säljer endast fiskarna i par. Är väl betydligt bättre att ha fler honor i en grupp om jag inte har fel?

      Vad menar du med 7-10* karets volym i cirkulation?

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Jag har minst 3100 l vattenflyttning i ett kar på 310L
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • XlntMan
          • October 2011
          • 31

          #5
          Såg nu när jag matade fiskarna att det flöt runt lite genomskinlig avföring, innebär det att det är bukvattensot hos nån av fiskarna eller kan det finnas ändå?

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            posta lite bilder så vi ser allt

            Är fisken svullen? Bilder är asbra!
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • XlntMan
              • October 2011
              • 31

              #7
              Ska försöka fixa bilder.
              Nej den är inte svullen, tycker den ser ut som den alltid gjort.
              Vet du om genomskinlig avföring kan bero på något annat än bukvattensot? Funderar på att köpa en dos med octozin bara för att va på den säkra sidan.

              Kommentar

              • XlntMan
                • October 2011
                • 31

                #8
                Såg nu att avföringen som va genomskinlig kommer från några andra fiskar. Den är bara delvis genomskinlig med en del bruna bitar i bajset så det är nog inte bukvattensot eftersom dessa fiskar är väldigt alerta och pigga och äter väldigt bra. Tror jag avvaktar lite och ser vad som händer innan jag börjar medicinera.

                Kommentar

                Arbetssätt...