Svamp - karantän eller allmän behandling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vitter
    • August 2010
    • 219

    Svamp - karantän eller allmän behandling?

    Åkäj, för första gången på det dryga år jag haft akvarierna har jag nu råkat ut för ett sjukdomsfall, så jag känner mig väldigt osäker på hur det ska hanteras. Har i alla fall konstaterat att en av grodorna råkat ut för svamp - han har en rodnad med vitt ludd vid kloaken, så jag känner mig rätt säker på att det måste vara svamp. Efter det märkte jag att två av regnbågarna också hade lite vitt vid munnarna. Ajaj...

    Läste här att svamp inte är så våldsamt smittsamt och kan behandlas i karantän, men det enda lediga jag har är en kub på 20 liter. Funkar väl för grodan, men fiskarna är redan på varandra - de är de två hannarna - och tror de skulle slå ihjäl varandra. Har heller ingen lust att behandla en individ och sedan släppa tillbaka i karet med svampen kvar där. Skulle gärna få bort allt.

    Samtidigt är jag orolig för att medicinering av hela karet kan rubba balansen där, även om svampmedicin som jag tolkat det är en av de "snällare" medicinerna? Men jag kan vara helt ute och cykla där.

    Råd? Ska i vilket fall iväg och köpa medicin i morgon, hoppas på att de har det på närmaste stället så jag kan få tag i det, annars får det vänta tills onsdag då sambon kan köra mig längre. Tills dess hoppas jag att jag vet vad jag ska göra med den...


    Mer info om karet och dess invånare: http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=765
  • Millis71
    • August 2011
    • 225

    #2
    Jag vet inte säkert hur du ska göra men jag har en segelfensmolly som fick några svampfläckar på sig. Jag flyttade över den till mitt 20l o lät den gå i saltbad 2-3 dygn. Släppte sedan tillbaka henne till de andra o hon är idag frisk o pigg. Ingen av de andra fiskarna blev smittade. Alla fiskar tål dock inte salt i vattnet o förmodligen inte grodan heller. Men jag vet att salt o höjt temp kan fungera. Läste detta på flera ställen då jag letade efter en lösning med min molly.

    Kommentar

    • vitter
      • August 2010
      • 219

      #3
      Mmm, har läst det med, men vågar inte riktigt gå på saltet... som sagt är jag osäker på hur grodorna skulle tåla det, och så har jag ett gäng nya corydoras som ju ska vara känsliga för växlingar i salthalt också. Hade det bara varit en som var drabbad hade jag nog kört på karantänvarianten, men nu när det är flera som skulle behöva samsas på så litet ställe... Nee, lutar åt att det får bli hela karet. Tydligen skulle det gå bra om det vara medicin som bara riktade sig mot svamp, enligt en äldre tråd jag hittade, så jag får se till att få tag i en sån och inte en som går på bakterier också.

      Kommentar

      • ToveTott
        • July 2007
        • 558

        #4
        Vitt vid munnarna skriver du... säker på att det inte är columnaris?
        Biolog men inte allvetande

        102L
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

        Kommentar

        • robidobban
          • March 2009
          • 652

          #5
          Om du har en hink så kan den ju funka som karantän ett tag.

          Kommentar

          • vitter
            • August 2010
            • 219

            #6
            Ursprungligen postat av ToveTott
            Vitt vid munnarna skriver du... säker på att det inte är columnaris?
            Hur är man säker utan ett labb till hands? :P Nej, säker är jag såklart inte, men eftersom columnaris skulle vara extremt smittsamt och kunna "slå ut" alla fiskar på några dagar tolkar jag det som att det också är väldigt dödligt? Efter några dagar här så är det bara en fisk jag är säker på är drabbad, kanske en till, och ingen av dem verkar må det minsta dåligt - de röjer runt precis som vanligt. Och grodan är jag RÄTTsäker på har svamp, så det känns ju mest sannolikt. Men säker kan man väl aldrig vara, som sagt...

            Ursprungligen postat av robidobban
            Om du har en hink så kan den ju funka som karantän ett tag.
            Grodan är utbrytarkung deluxe, och fiskarna är hoppbenägna, så jag undviker gärna det om det går, men antar att det funkar som nödlösning. Hur länge ska man egentligen medicinera?

            Kommentar

            • Akvarieentusiasten
              • September 2011
              • 224

              #7
              Ursprungligen postat av vitter
              Hur är man säker utan ett labb till hands? :P Nej, säker är jag såklart inte, men eftersom columnaris skulle vara extremt smittsamt och kunna "slå ut" alla fiskar på några dagar tolkar jag det som att det också är väldigt dödligt? Efter några dagar här så är det bara en fisk jag är säker på är drabbad, kanske en till, och ingen av dem verkar må det minsta dåligt - de röjer runt precis som vanligt. Och grodan är jag RÄTTsäker på har svamp, så det känns ju mest sannolikt. Men säker kan man väl aldrig vara, som sagt...



              Grodan är utbrytarkung deluxe, och fiskarna är hoppbenägna, så jag undviker gärna det om det går, men antar att det funkar som nödlösning. Hur länge ska man egentligen medicinera?
              Hur länge man ska medicinera beror på vilken medicin man använder, det måste man läsa på bipacksedeln. Lycka till!
              /Cicci

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                #8
                Jo...columnaris är väldigt dödligt, det har jag tyvärr egen erfarenhet av. Tog död på nästan alla fiskar jag hade. Svamp är väl inte ovanligt vid sår så eftersom de är de två hanarna är det väl inte helt otroligt att de skadat varandra. Lycka till med behandlingen.
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • vitter
                  • August 2010
                  • 219

                  #9
                  Köpte Fungol idag och ska köra det när jag kommer hem var planen. Men bipackssedeln var nåt av det otydligaste jag läst. Blir för mitt liv inte klok på om det är tänkt att vara en endosgrej eller doseras flera gånger... Står att man ska köra 10ml per 40 liter, kan vara bra att börja med halv dos. Sen står det att svampen oftast försvinner på nån dag, men man kan upprepa den fulla dosen dag 3 och 5 vid behov, efter vattenbyten. Det tolkar jag som att det är en dos som ska gälla, medan att börja med halv och öka låter som man ska ha flera. Längre ner står också att missar man en dos ska man ha i den så fort som möjligt - återigen låter det som det ska vara flera, men står inget om hur många eller stora. Han i butiken sa nåt om ett 50% byte efter två veckor, men så länge kan det väl inte vara tänkt att jag ska dosera?

                  Hjälp? Är totalt förvirrad...

                  Kommentar

                  • vitter
                    • August 2010
                    • 219

                    #10
                    Ingen som har nån aning? Uhuhu... Jaja, får väl helt enkelt köra med lite under fulldos, vänta och se vad som händer.

                    Kommentar

                    • Akvarieentusiasten
                      • September 2011
                      • 224

                      #11
                      Ursprungligen postat av vitter
                      Köpte Fungol idag och ska köra det när jag kommer hem var planen. Men bipackssedeln var nåt av det otydligaste jag läst. Blir för mitt liv inte klok på om det är tänkt att vara en endosgrej eller doseras flera gånger... Står att man ska köra 10ml per 40 liter, kan vara bra att börja med halv dos. Sen står det att svampen oftast försvinner på nån dag, men man kan upprepa den fulla dosen dag 3 och 5 vid behov, efter vattenbyten. Det tolkar jag som att det är en dos som ska gälla, medan att börja med halv och öka låter som man ska ha flera. Längre ner står också att missar man en dos ska man ha i den så fort som möjligt - återigen låter det som det ska vara flera, men står inget om hur många eller stora. Han i butiken sa nåt om ett 50% byte efter två veckor, men så länge kan det väl inte vara tänkt att jag ska dosera?

                      Hjälp? Är totalt förvirrad...
                      Jag skulle börja med halv dos dag 1. Om svampen är kvar dag 3 skulle jag ge full dos då efter vattenbyte. Så skulle jag fortsätta med full dos efter vattenbyte varannan dag tills svampen var borta. Oavsett vilket skulle jag göra 50% vattenbyte på 14: dagen.
                      Blev det nåt klarare eller rörde jag till det nu?
                      /Cicci

                      Kommentar

                      • vitter
                        • August 2010
                        • 219

                        #12
                        Absolut inte! Gick nog inte att röra till det mer... Nä, men allvarligt talat så låter det vettigt. Var ungefär så jag fått ihop det i skallen själv också, så jag kör på det! Får hoppas det hjälper de små liven nu bara...

                        Kommentar

                        • AndreasR
                          • March 2005
                          • 109

                          #13
                          Det man ser hos svampsjukdomar är det "sista stadiet" i deras livscykel vilket också är den farliga delen.
                          En halvdos borde angripa just det stadiet så det är nog bra att börja med!
                          Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

                          Kommentar

                          • vitter
                            • August 2010
                            • 219

                            #14
                            Halv dos ihälld nu, så får vi hålla tummarna att de blir friska fort!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...