Vad händer med mina nya fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mick12
    • August 2011
    • 123

    Vad händer med mina nya fiskar

    Köpte 2 nya fiskar i måndags 2 st. metallpansarmalar och så 2 äppelsnäckor.
    Har haft lite osis me mina fiskar.startade akvariet i januari och flera fiskar dog.Nu har jag haft 4 guldbarber och 2 kopparbarber och en mal i kanske 3-4 månader utan nåt missöde.
    Tvättade yttre filtret senaste helg för första gången och tvättade det i akvarievattnet.Bara kramade ur.
    Har kört nitrivec ett par gånger här före tvätten för det kändes som om mina bakterier inte kommit igång.Körde mera nitrivec efter tvätten.Har kollat igår och idag med droptest och ingen nitrit.

    Nu till frågan: Min mindre pansarmal börja få dålig ryggfena den delar på sig och ser allmänt sliten ut.Vad felas med fiskarna ska de här också dö för mej???
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Skulle tro det är någon mekanisk skada som kommer att självläka. Tror inte du får någon massdöd nu, när akvariet rullat så länge.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      svårt att veta vad problemet är eftersom jag inte vet hur stort kar du har eller hur du matar eller byter vatten eller har för bottensubstrat!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • mick12
        • August 2011
        • 123

        #4
        250 liter, matar liiite en gång varannan dag,bottensubstrat?? Smågrus

        Kommentar

        • mick12
          • August 2011
          • 123

          #5
          Byter 1/3 dels vatten en gång i veckan

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Har du smågrus så får den absolut inte vara vass utan rund som tex. engels sjösten, vasst grus skadar slemhinnan och skäggtömmarna! Liite varannan dag låter snålt, Jag matar varje dag ibland 2-3ggr men då lite! En god cirkulation och effektiv filtrering är också viktigt för dessa gynnare!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • mick12
              • August 2011
              • 123

              #7
              Hmm ja har googlat lite på nätet och det är ju definitivt inte engelsk sjösten utan mer liknar på "Roda sand" eller vad den nu hette.E väl nog för vass...Typiskt...är det vanligt att de sitter på växtblad pansarmalarna?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #8
                Ursprungligen postat av mick12
                Hmm ja har googlat lite på nätet och det är ju definitivt inte engelsk sjösten utan mer liknar på "Roda sand" eller vad den nu hette.E väl nog för vass...Typiskt...är det vanligt att de sitter på växtblad pansarmalarna?
                Ja dem kan ligga och softa lite här och där så det är inget konstigt alls! En av de roligaste fiskarna tycker jag
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  #9
                  Pansarmalar är ju bara för goa! Absoluta favoriter just nu, och varit sen jag fick dom

                  Kommentar

                  Arbetssätt...