Malawiciklider beter sig konstigt....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Malawiciklider beter sig konstigt....

    Farsan startade upp ett malawikar för ca 1 månad sen.
    Han har 5 golden och 5 röd zebra och 2 A. Baenschi.
    Alla golden och alla zebror simmar ryckigt...nästan som om dom var ormar och kliar sig ibland mot stenar och sand. Dom äter som dom ska och verkar allmänt pigga...kanske lite skygga ibland men det tror jag är mer att dom inte har funnit sig helt till rätta samt att det är lite för lite fisk i akvariet än så länge. Det är på 240 liter.
    Han har inte kollat vattenvärdena eller nitrit, men ska göra det. Men betéendet tyder väl knappast på nitritförgiftning utan nån parasit lr liknande?
    Någon som vet vad det kan vara eller vilken medicin som kan funka? :/
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    beteendet tycker jag verkligen låter som nitrit! kolla dina värden på en gång.

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      hmmm gör det? Trodde dom typ kippade efter andan av nitrit o mådde jättedåligt...?

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Ska säga åt han o kolla värdena direkt imorn.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          nja nitriten förstör deras slemhinna de har runt kroppen så de kliar sig gärna mot saker då

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            #6
            Aha ok. Byta 50 % vatten, i med nitrivec och salt då? Funkar salt som man har till saltvattensakvarier? Hur mycket salt ska man ha i?

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #7
              Ursprungligen postat av Falconer
              Farsan startade upp ett malawikar för ca 1 månad sen.
              Han har 5 golden och 5 röd zebra och 2 A. Baenschi.
              Alla golden och alla zebror simmar ryckigt...nästan som om dom var ormar och kliar sig ibland mot stenar och sand. Dom äter som dom ska och verkar allmänt pigga...kanske lite skygga ibland men det tror jag är mer att dom inte har funnit sig helt till rätta samt att det är lite för lite fisk i akvariet än så länge. Det är på 240 liter.
              Han har inte kollat vattenvärdena eller nitrit, men ska göra det. Men betéendet tyder väl knappast på nitritförgiftning utan nån parasit lr liknande?
              Någon som vet vad det kan vara eller vilken medicin som kan funka? :/
              Jag hade exakt samma symptom. Nitritskalan på dropptestet gjorde knappt utslag. Dvs på grönt. Fiskarna hade fått spatt, nästan alla ciklider ryckte och gned sig mot botten.

              Jag skaffade ett UV-C filter och körde igenom i 12 timmar. Sen försvann alla gnida-sig-mot-stenar tendenser. Plus att vattnet blev kristallklart. Min teori var att det var parasit. Men samtidigt är mitt kar nystartat (en dryg månad) så det är antagligen långt ifrån i balans.
              Senast redigerad av Kapten Zoom; 11 October 2011, 08:17.
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                jag hade exakt samma symptom jag med. fiskarna kliade sig mot grus o stenar etc..nitrittesta..skyhöga värden! 50% VB varje dag i en vecka o sen var det problemet för alltid ur världen

                Kommentar

                • Kapten Zoom
                  • January 2011
                  • 814

                  #9
                  Skillnaden låg i att jag kopplade in ett ytterfilter som stått stilla i två veckor. Gud allena vet vad som växt där. Kanske ett LochNess odjur.

                  Annars var nitrit det första jag tänkte på när de började simulera ryckningar och fejkgned sig. Men inget nitritutslag hos mig i alla fall. Då snackar vi JBL-dropptest. Ingen beige sticktest.

                  Men det kan ha varit en tidigare nitritspik som hade eftersläpning iofs. Int-vet-jag. Efter UV-terrorn slutade firrarna gnida sig. Så nånting gjorde den i alla fall.
                  Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                  Kommentar

                  • HenrikG81
                    • October 2011
                    • 29

                    #10
                    Jag plockar upp denna tråden. Har precis startat ett malawikar och mina nyinköpta Mari Gold visar samma beteende som ni beskrivit. Ryckigt simmande och "kliande" mot inredningen/botten, men för det mesta är de pigga/sociala och de äter livligt (har matat dem 1 ggn).
                    Jag hällde i ca 150g Malawi-Salt (från Noraq) igår i samband med inkoppningen. Kan de förhöjda pH, gH, gH värdena vara orsaken till beteendet? Nitritvärdet visar 0.
                    Ska jag göra vattenbyte eller kan jag vänta tills vattnet har kommit mer "i balans"?
                    Senast redigerad av HenrikG81; 09 November 2011, 08:46.

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      En liten hint,
                      Innan det blir Nitrit blir det ammonium. Detta är mycket giftigt om PH ligger över 7.
                      Detta betyder att fisken blir förgiftad innan det syns på ett Nitrit test. Detta var säkert fallet med uppstart av gammalt skitigt filter exempelvis
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Kapten Zoom
                        • January 2011
                        • 814

                        #12
                        Ok, är det NH4 test man kör för att kolla det?

                        mvh
                        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                          Ok, är det NH4 test man kör för att kolla det?

                          mvh
                          Ja det är rätt men se till att använda ett bra droptest. Jag vet inte vad som finns på marknaden.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Kapten Zoom
                            • January 2011
                            • 814

                            #14
                            JBL har ett dropptest, JBL brukar vara bra.
                            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...