Kantig smal rygg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knud Lavard
    • October 2010
    • 63

    Kantig smal rygg?

    Då och då drabbas mina firrar av en sjkudom som yttrar sig i att de blir utmärglade och får en smal kantig rygg. Detta trots att de äter bra. Har dom väl drabbats så stryker dom dock med förr eller senare. Vad kan det vara och går sjukdomen att behandlas? Har för mig att jag nån gång läst om nån sjukdom vars karakteristik är just detta med den smala kantiga ryggen.
    Har 240 l kar. Mest sydamerikanska ciklider.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Låter som de fått ett utbrott av tarmflagellater, symptomen är kraftig avmagring och orsaken är att flagellaterna i tarmen förbrukar näringen och fisken blir utan! Finns behandling för detta och det är väldigt viktigt att ge en korrekt kost för arten och att den inte lever under stress! Fiskar har ofta naturligt en liten mängs flagellater utan att påverkas men försvagas fisken av någon anledning så kan flagellaterna förökas explosionsartat och den insjuknar!
    Senast redigerad av åheim; 10 October 2011, 22:39.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Jag hade något väldigt liknande på mina guppys. Det är bara dessa som drabbats, och blev som en krokrygg. Jag frågade en zooaffär om detta som då trodde att jag inte gett särskild föda för guppys (försäljning kanske) vilket gör att de har en så stor stjärtfena att den tillslut skapar denna krokiga rygg... Numera tycker jag att det låter lite väl konstigt, men man får ju inte för sig att säga emot någon som grejat med akvarie i 30 år mot en själv som knappt hållt på i jämförelse -.-

      Som sagt, det är BARA guppys i mitt akvarie som drabbats, och de har alla dött efter olika lång tid efter de fått detta symptom

      Kommentar

      Arbetssätt...