Råd önskas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Akvarieentusiasten
    • September 2011
    • 224

    Råd önskas!

    Hej!r

    Kom igår kväll hem från 3 dagar i norrland och rusade naturligtvis först av allt till akvariet för att se hur det stod till med mina simmande vänner. Hade innan jag åkte behandlat för vita pricksjukan och var därför extra spänd på hur det var med dem.

    Har som mest haft 23st fiskar i mitt 100l akvarium, men pga sjukdomen har det skett ett visst "manfall". Hade före avresan 2 segelfensmolly (hona+hane), 4 guppy (3 honor + 1 hane), 6 platy (2 honor + 4 hanar) samt en segelfenspleco. (En guppy hane har "försvunnit" tidigare, har inte hittat den men utgår ifrån att den dött)

    Vid inspektionen ser jag att alla vita prickar är borta (jippi!), men också att alla guppy honorna uppför sig konstigt. De liksom dalar mot botten och studsar sedan fram på mage innan de kan simma några tag igen. Såg inte okej ut, varför jag beslutade mig för att ta bort dem. Gjorde ett vattentest där allt såg okej ut.

    Nu till frågan:
    Skovet med vita pricksjukan verkar ju vara över för denna gången, vilket innebär att jag skulle behöva göra ett större vattenbyte, återföra kolfiltren samt sänka temperaturen till 26 grader igen. Kommer detta stressa de uppenbart sköra fiskarna för mycket så att ett nytt skov uppstår? I vilken takt rekommenderar ni att man sänker tempen från 29,5 till 26?

    Tack på förhand till alla erfarna akvarister som tar sig tid att svara på mina frågor!

    /Nybörjaren
    /Cicci
  • Jonteeh
    • September 2008
    • 50

    #2
    Det jag tror att de gör är att de kliar sig, sjukdomen kanske inte är helt borta trots allt. Ett vattenbyte kan vara bra att göra och om det inte hjälper kanske du ska börja ge medicin igen.

    Kommentar

    • Akvarieentusiasten
      • September 2011
      • 224

      #3
      Ursprungligen postat av Jonteeh
      Det jag tror att de gör är att de kliar sig, sjukdomen kanske inte är helt borta trots allt. Ett vattenbyte kan vara bra att göra och om det inte hjälper kanske du ska börja ge medicin igen.
      Det är möjligt att de kliade sig, men det har andra fiskar gjort förut, och det har inte sett ut så där. Oavsett vilket, är guppy honorna borta, och ett vattenbyte blir det hur som helst. Den stora frågan kvarstår dock: I vilken takt ska jag sänka temperaturen?
      Tack för svaret förresten!

      /Nybörjaren
      /Cicci

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        låt det gå naturlig.. dra ur doppvärmaren och håll koll på tempen helt enkelt..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        Arbetssätt...