Mina två guldfiskar har några problem som jag undrar om!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vos
    • October 2011
    • 4

    Mina två guldfiskar har några problem som jag undrar om!

    Jag har två guldfiskar i ett 60l akvarium, de är rätt så stora, den ena är röd och tjockare, den andra har tappat nästintill all färg och är vit och lite mindre. När jag matar fiskarna mätta håller de sig mest uppe på ytan och spenderar ytterst lite tid mitt i vattnet för att simma. Morgonen därpå ligger de bara på botten som om de har för lite energi för att röra sig förrän jag matar dem. Och då börjar de såklart med att ligga uppe på ytan hela tiden igen.

    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, ibland försöker jag avvakta med att mata dem en dag i hopp om att de ska bli bra, men de bara fortsätter ligga på botten tills jag matar dem.

    Den vita mindre fisken verkar ha det ännu värre, den brukar på sistone kippa efter luft som en galning på ytan, han gör sin kropp rak och hoppar och sticker upp (på ett nästan våldsamt sätt) mer än halva huvudet över vattenytan. Man kan verkligen höra ljudet av hans läppar (eller vadän fiskar har).

    Vanligtvis brukade de stanna på ytan då vattnet blev för smutsigt och de fixade sig sen efter jag bytt vatten. Men det var förut, de senare gångerna har detta inte fungerat så uppenbarligen måste det vara något annat fel.

    Vad är problemet? Jag skulle gärna vilja att de började ha en mer normal rutin och kunde njuta av sitt liv i akvariet. Om ni har följdfrågor ställ gärna!


    Ber om ursäkt för det långa inlägget.
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Vid svår syrebrist så kan de stå vid ytan och smacka för att syresätta vattnet som de drar igenom gälarna. Hoppas att du har ett stort filter till dem för de krävs till guldfiskar!! 60 liter är åtminstone 100L för lite för att de ska må bra och för att man med någorlunda gott samvete kan sitta och titta på dem. 30% vattenbyte varje vecka är också en nödvändighet!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      #3
      Tror att lösningen är ett större akvarie med större filter. Vattenkvalitén är med stor säkerhet boven.
      Hur länge har du haft dom?
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • vos
        • October 2011
        • 4

        #4
        Oj då, jag som trodde 60l var stort! ;o
        Det filter jag har är rätt så stort i relation till akvariet jag har, om jag kommer ihåg rätt så följde den med tillsammans med akvariet (samt en temperaturvärmare). De i affären rekommenderade denna storlek eftersom ett större filter för 60l skulle skapa en storm i akvariet
        När ni säger att 60l är för lite, är detta något speciellt för guldfiskar som behöver särskilda behov? Eller gäller det för alla fiskar?

        Värt att notera är ju att det är bara den smalare vita fisken som våldsamt försöker syresätta sina lungor vid ytan, men inte den tjockare röda fisken. Vad kan detta bero på?

        Jag har haft fiskarna i lite över två år, det har gått från vanligt kar utan filter, till ett mindre akvarium med filter, och det senaste året det 60l akvarium jag har nu tillsammans med ett större filter.

        Jag byter vatten och rengör filtret en gång var 2:a eller 3:e vecka beroende på hur det ser ut. Men då byter jag vattnet utförligt med en vattenrengörare som suger upp allt smuts från botten så det nästan blir helt nytt vatten till slut. Och som sagt så kvarstår problemet till och med efter jag rengjort akvariet, vilket i mina ögon bör utesluta syrebrist som boven, men vad vet jag ;S

        Hur som helst, är detta ett dåligt sätt att hantera rengöringen och bör jag istället som du säger, byta 30% vatten per vecka och samtidigt rengöra filtret då? Om så är fallet, varför är just exempel #2 mer att föredra än exempel #1?


        Som ni kanske märker är min kunskap minst sagt bristande, så nu när jag väl har tillgång till er så passar jag på att fråga. Hoppas det inte blir för mycket, för jag gillar att fråga ^^

        Jisses det blev super långt igen! ;O Ber om ursäkt, men vad ska man göra? Detta är ju informationen jag har att ge er... ;D

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          Det blir som du redan märkt väääldigt smutsigt och du får byta nästan allt vatten, av den anledningen behöver du byta VARJE vecka och 30% är ganska lagom för att inte rubba den balans du eventuellt har, filtret rengör du när flödet avtagit och då försiktigt i en hink med akvarievatten! Men du bör se dig om efter ett större akvarium och det finns billiga begagnade att få tag i!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #6
            Antingen så fixar du ett mycket större akvarie, sök här på zoopets artbeskrivning på guldfisk så förstår du varför. Eller så gör du dig av med fiskarna och skaffar såna som är anpassade för ett 60L.

            Varför den ena står vid ytan och inte den andra känns som att den ena kanske påverkas lite lättare. Om jag och du ska springa, vem av oss blir mest anfådd? Bara för att vi är människor måste vi ju inte reagera samma Dåligt exempel kanske, men du förstår nog min poäng.

            Kommentar

            Arbetssätt...