vad är detta för sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekklad
    • February 2011
    • 56

    vad är detta för sjukdom?

    någon som vet vad det är för fel på mina diskusar?



    provat med salt (1dl/100L) samt de gula tabletterna som ja fick i affären när ja beskrev problemet.
    men efter ett par dygn som de bara vart sämre och sämre varje dag så saltbadade jag dom (1dl/10L) och flyttade dom
    sedan till mitt andra större kar, eftersom en av dom redan dött.
    där är dom nu och blir inte sämre men har fortfarande kvar det vita som ni ser på bilden, dom har även tappat den fina färgen och är nästan helt bruna.


    i det första akvariet där dom gick så har jag 26 neontetror, 2 scalarer, malar och pansarmalar. men dom ser helt friska ut.
    hade fiskarna i akvariet i ca 3 dagar innan jag såg täcken på sjukdomen på en av fiskarna, har tyvär inte haft tid att införskaffa saker o mäta vattenvärdena med så kan inte säga mycket om det men har bytt 30-50% efter att alla fiskar insjuknat utan resultat.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Ser ut som något bakteriellt, vilket kan behandlas med t ex AquaFuran. Vad heter medicinen du fick?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • ekklad
      • February 2011
      • 56

      #3
      vet inte vad dom hette, det var gula tabletter 1 till 100L som löser upp sig sakta och gör vattnet gult.
      har dock köpt ett annat nu som ja ska prova med och det heter medi mor och ska vara något universal, och problemet som mina firrar har var bland annat med under symtomerna som det skulle bota, nyss hällt i det och det var rätt många dagars behandling så får väll se om det hjälper.

      Kommentar

      Arbetssätt...