HJÄLP! Hela min svarta neontetra skakar/vibrerar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • water drop
    • April 2010
    • 243

    HJÄLP! Hela min svarta neontetra skakar/vibrerar!

    Hela min svarta neontetras kropp skakar och vibrerar och det ser ut som att det blivit en mörkröd liten fläck vid ryggfenans fäste! Vad har hänt med min lille fisk?

    Tacksam för svar!
    //Sofia
  • Gäst

    #2
    den kanske fryser?

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      jag hittade två möjjliga sjukdomar (men det finns säkert fler)

      1. Sammetssjuka (Oodinium)

      Oodinium kallas även sammetssjuka. Det engelska namnet är velvet. Sjukdomen orsakas av en encellig flagellat och som namnet antyder får de drabbade fiskarna en sammetsliknande beläggning över kroppen. Beläggningen är grå eller gulaktig och om man tittar närmare ser man att den består av en myriad av små prickar. Ibland kan de nästan se ut som om fiskarna blivit dammiga. Akvarieaffärer brukar sälja medicin speciellt framtagen för att motverka sammetssjuka. Om dina fiskar tål det kan du kombinera den medicinska behandlingen med att hålla temperaturen över 26°C och tillsätta ca 5 ml salt per 100 L vatten. Att mörklägga akvariet helt under flera dagars tid har också visat sig vara effektivt mot sammetssjuka.


      2.Diplozoon

      Den här sjukdomen kan orsakas av Diplozoon barbi, Diplozoon paradoxum eller Diplozoon tetragonopterini. Dessa organismer är maskar i släktet Diplozoon. Diplozoon barbi är vanligast hos barber (cyprinider), medan Diplozoon tetragonopterini oftast angriper tetror (characider).
      Det krävs ett tämligen kraftigt Diplozoonagrepp för att fisken ska börja visa symptom. Maskarna kan förstöra gälvävnaden, göra så den svullnar upp och orsaka missbildningar. Detta leder till att fisken får svårt att andas och börjar kippa efter luft. Blödningar kan också förekomma. De fullvuxna maskarna blir 1-5 millimeter långa och kan därför ses med blotta ögat om man tittar mellan filamenten. Färgen är gråbrun.
      För att framgångsrikt behandla kraftiga Diplozoonagrepp krävs ofta en kombination av åtgärder. Tillverka ett saltbad genom att tillsätta 15 gram koksalt per liter vatten och låt de sjuka fiskarna ta korta saltbad. Kombinera detta med långa bad innehållandes den aktiva ingrediensen atebrin, rivanol eller euflavin. Använd inte mer än 1 g aktiv substans per 100 liter vatten för de långa baden.

      Kommentar

      • water drop
        • April 2010
        • 243

        #4
        tack för svaren! fast fisken har varken prickar eller svullnat upp...

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          jaja... jag ska se om jag hittar fler.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            kanske den här?


            Neonsjukan


            Neonsjuka eller Pleistophorasjukan
            Pleistophora är en sporbildande bakterie som orsakar en muskelsjukdom. Pleistophora drabbar flera arter av "lysande tetror" alltså neontetra, kardinaltetra, blå neontetra, glödbandstetra och liknande arter. Den kan kan även drabba andra fiskar, såväl tetror som andra akvariefiskar och även vilt levande fiskar.
            Symptom [redigera]

            Drabbar speciellt neon-,kardinaltetror samt liknande arter. Sjukdomen är mycket farlig och smittsam. På angripna fiskar bleknar färgerna bort. Sedan fisken bleknat i färgprakten börjar den få svårt att simma. Drabbade fiskar kan också anta en avvikande kroppsställning. Drabbade fiskar dör ganska snabbt, oftast inom ett till tre dygn.
            Behandling [redigera]

            Svår eller omöjlig att bota, evakuera genast sjuka exemplar, neonsjukan är mycket smittsam, om du har tur har sjukdomen inte spridit sig till övriga individer. Medicinering med Nifurpirinol har ibland gett positivt resultat. Men ofta dör drabbade fiskar. Var mycket uppmärksam på kvarvarande fiskar i akvariet under några veckor framåt, då nya sjukdomsutbrott kan komma

            Kommentar

            • tommy_g
              • February 2010
              • 473

              #7
              Avliva stackaren så fort som möjligt så den slipper lida, och för att andra fiskar inte ska bli sjuka.

              Kommentar

              • water drop
                • April 2010
                • 243

                #8
                Nej, det verkar inte vara neonsjukan heller och jag kan inte hitta någon annan sjukdom där symptomen är att fisken skakar "får kramper" jag får väl ta och avliva den då.

                Kommentar

                Arbetssätt...