Vita prick sjukan - utlösningsfaktor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    Vita prick sjukan - utlösningsfaktor?

    Idag upptäckte jag att mina fiskar fått vita-prick-sjukan. Flera fiskar har små små prickar på kroppen och fenorna, värst drabbade är en svart fantomtetra-hane och min nya fjärilsciklidhane som har prickar över hela kroppen.

    Jag har redan varit i affären och köpt medicin mot vita prick sjukan, gjort ett vattenbyte i akvariet och sen medicinerat så hoppas verkligen det hjälper!

    Det jag funderar över är vad som kan ha utlöst sjukdomen? Så jag kanske kan förindra att det händer igen.

    Jag köpte för ca två veckor sedan en fjärilscilkidhane och tre små ottocinclus. Kan det vara den nya fisken som har tagit med sig sjukdomen in?

    Fjärilsciklidhanen har varit ganska tuff mot de andra fiskarna, specielllt fantomtetrorna så kan det vara deras stress i att bli jagade som har utlöst det hela?

    Akvariet är på 63l och i det har jag tre fjärilciklider, fem svarta fantomtetror, 11 kolglödstetror och tre ottocinclus. Tidigare har det funkat bra att blanda fjärilar med de övriga fiskarna, men denna hane har varit lite aggressivare än den frra, dock inte extremt.

    Jag utför regelbundna vattenbyten - varje eller varannan vecka och inga av mina fiskar har varit sjuka förut, har haft akvariet igång sen nov 2010 ca. Temperaturen är på 26 grader och alla fiskar är (förutom prickarna) pigga och började direkt uppvakta varandra efter vattenbytet.
  • Merza
    • March 2009
    • 57

    #2
    Tippar på att det är fjärilsciklidhannen och hans jagande som är den utlösande faktorn. Men för skojs skull så googlade jag efter vita prick sjukan och fann en wikipedia site. Enligt den så är det temperaturförändringar som skulle utlösa det hela och det är en parasit i bakgrunden. Så eventuellt så bar dina nyförvärv på det och det i kombination med lite stress försänkte de övriga invånarnas motståndskraft och vips din situation just nu. Här är länken i alla fall. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vita_pricksjukan

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Typ så.. google är din kompis.. men vita prick kan ligga i bakgrunden hur länge som helst, så fort en fisks imunförsvar försvagas blir den mottaglig för parasiten och den fisken blir grogrund till hela sjukdomen.. i praktiken funkar det som en förkylning..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det där hör man ju ofta, men jag tror inte på det. Jag har aldrig fått vitaprick på nån fisk förutom när jag köpt in nya fiskar max nån vecka tidigare.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • LS10
          • November 2010
          • 258

          #5
          Tänkte bara tala om hur det gick för mina sjuka firrar.
          Behandlade dem med medel mot vitaprick sjukan och på bara tre dagar var alla symtom borta från de svarta fantomtetrorna. Då var de ändå ganska rejält prickiga från början.
          Fjärilshanen tog det nog fem dagar för innan han var symtomfri. Vilket tyder på att han var den värst angripne och kanske därmed smittokällan.

          Läste här på zooept att just fjärilsciklider ofta drabbas av vitaprick sjukan.

          Jag har ännu inte ändrat på ngt i akvariet efter sjukdomen bröt ut, funderar på att kanske köpa en större växt och sätta den i mitten så att sikten i akvariet försämras lite. Men annars tycker jag det råder hyfsad harmoni i akvariet. Även om fjärilshanen inte kan låta bli att spänna musklerna ibland..

          Kommentar

          • baileys84
            • October 2011
            • 26

            #6
            Vita pricksjukan är liknande förkylning, kan va så att det blivit nån viss temperatur-växling i ditt kar. Hade ett akvarie för många år sen och en sommar glömde jag dra ner parsiennerna och solen lös på karet en hel dag. Det blev VÄLDIGT varmt i akvariet, jag kom hem och såg att fiskarna va sega så kollade mätan och den stod på högsta, över 34 grader. Bytte massa vatten så tempen sjönk och några dagar efter de fick du pricksjukan....

            Kommentar

            Arbetssätt...