Möjlig vita prick, medicinera eller avvakta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salamader
    • August 2010
    • 99

    Möjlig vita prick, medicinera eller avvakta?

    Go kväll!

    Såg idag att en av mina mollys har några vita prickar, de sitter framförallt på huvudet. De är inte utstående på något sätt och den är pigg övrigt. Alla andra fiskar mår bra. Har nu höjt tempen till 29 grader men är osäker på om jag ska börja medicinera nu eller avvakta någon dag för att se om det bara är "fläckar" eller det faktiskt är vitaprick sjukan.

    Vad tänker ni, medicinera nu eller avvakta?
  • Salamader
    • August 2010
    • 99

    #2
    Höjde tempen till 30 grader igår. Idag är den molly som eventuellt hade lite prickar i princip prickfri. Vågar inte salta då jag har pansarmalar. Avvaktar med medicinering i dagsläget eller hur ska jag tänka?

    Kommentar

    • Steff777
      • August 2010
      • 295

      #3
      Du kan gott salta fast du har pansarmalar, jag har gjort det många gånger och har aldrig sett att det påverkat dem.
      //Stefan Lindgren

      Kommentar

      • Salamader
        • August 2010
        • 99

        #4
        Minskar du ner mängden eller vanliga mängden ?

        Kommentar

        • Steff777
          • August 2010
          • 295

          #5
          Hur mycket är vanliga mängden?
          //Stefan Lindgren

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Steff777
            Du kan gott salta fast du har pansarmalar, jag har gjort det många gånger och har aldrig sett att det påverkat dem.
            vissa pansarmalar är helt klart känsliga mot salt - de vanliga "massodlade" är det definitivt inte. Så frågan är vilka pansarmalar det är.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Salamader
              Go kväll!

              Såg idag att en av mina mollys har några vita prickar, de sitter framförallt på huvudet. De är inte utstående på något sätt och den är pigg övrigt. Alla andra fiskar mår bra. Har nu höjt tempen till 29 grader men är osäker på om jag ska börja medicinera nu eller avvakta någon dag för att se om det bara är "fläckar" eller det faktiskt är vitaprick sjukan.

              Vad tänker ni, medicinera nu eller avvakta?
              Är det vita prick så skall man alltid medicinera direkt. Vita prick är en dödlig sjukdom som orsakar massdöd om man inte direkt medicinerar.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Steff777
                • August 2010
                • 295

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                vissa pansarmalar är helt klart känsliga mot salt - de vanliga "massodlade" är det definitivt inte. Så frågan är vilka pansarmalar det är.
                Helt rätt, jag utgick från de vanliga massodlade sorterna.
                //Stefan Lindgren

                Kommentar

                • Salamader
                  • August 2010
                  • 99

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Är det vita prick så skall man alltid medicinera direkt. Vita prick är en dödlig sjukdom som orsakar massdöd om man inte direkt medicinerar.
                  Jag vet men är osäker om det verkligen är vita prick jag fått. Är en molly som har något som skulle kunna vara några prickar men jag är osäker.

                  Vad det gäller malarna är det Cor panda och habrosus jag har. Båda är odlade.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...