sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bengtarne
    • October 2010
    • 165

    sjukdom

    Har haft ca 20 dödsfall av kardinaltetror de sista 2 veckorna (av ca 50st) trodde det berodde på stress pga 2 palettciklider som nyligen fått en kull och jagar allt och inget.
    Igår upptäckte jag till mitt förtret att några av tetrorna hade fullt av vita prickar.

    osäker på om det är svamp eller vita pricken då jag inte haft sjukdom tidigare.

    Vad rekommenderas att göra? salta medinicera?
    ska jag skjuta upp mitt planerader fiskinköp på onsdag? (dum fråga kanske)

    Mvh
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Lista vad du har för fiskar och filtrering i hur stort kar.. i med salt för att stävja infektioner i såren från parasiten 1dl per 100L om folk här godkänner att alla dina fiskar tål det.. öka syresättningen och höj tempen till 30 grader.. varmare vatten håller mindre syre.. sen i med punktol ultra för att döda parasiten (spännande att mobilen försöker "rättstava" parasiten till prästen.. varmare vatten påskyndar parasitens metabolism så angreppet varar kortare tid, dessutom är parasiten bara mottagit för medicinering under en viss fas i sin utveckling.. den är osårbar när den sitter på fisken och i äggform.. när den är frisimmande dör den dock.. nu vet du vad du ska göra och varför när du konstaterat att det verkligen är prick..

    Ot men ärligt.. låter jag mobilen göra som den vill blir det såhär; "i med punkt ultranationalisten för att döda prästen" trodde teknologin var opartisk..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • laasesku
      • October 2002
      • 660

      #3
      Denna länk kanske kan vara av nytta http://www.akvariefisk.com/sot/vitaprick.php

      GL!

      Kommentar

      • bengtarne
        • October 2010
        • 165

        #4
        Tack båda för svar! ursäkta sent svar från mig, har varit lite sjuk, troligtvis vitapricken!

        450L
        Juwel standard filter

        Discusar
        scalare
        tetror
        palettciklider
        corydoras

        Är det fritt fram att salta?. 4.5 dl känns sjukt mycket??? kan man köra på vanligt kökssalt?

        Mvh

        Kommentar

        • bengtarne
          • October 2010
          • 165

          #5
          Beslutade att avlägsna samtliga tetror. Höjt tempen till högsta möjliga, tror jag kan få upp det till 29grader. (är det värt att förlänga ljustiden från 7h till 12h för att kanske höja 1 grad till?)
          Samt hällt i 40ml Punktol.
          Har tänkt köra 50% vattenbyte på måndag och hälla i 20ml till, samt samma förfarande på onsdag.

          Har ingen erfarenhet eller kunskap alls om detta, så all hjälp uppskattas rejält!

          Va tror ni om detta? Skalla jag tillföra en dos salt också? Inga av mina nuvarande fiskar visar några symtom förutom kanske 1 skalare

          Tusen tack!

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            saltet ska ju inte vara några problem.. dock är jag ingen expert på de fiskar du har.. vet inte om tex vildfångade diskus reagerar starkt på salt etc.. någon annan får ju gärna blanda sig i där.. nja, du kan strunta i ljuset.. 29 är kanon så länge syret följer med..

            låter bra med doserna.. tänk dock på matningen.. har du diskus antar jag att du ligger på med rätt kraftigt foder.. all medicin kan skada fliterbakterierna så mata så lite du kan..

            vanligt kökssalt går alldeles utmärkt.. 4,5dl är inte så mycket som det låter.. men du kan ju slå ut det över några timmar.. fiskar har svårare att vända tillbaka än att ta emot saltet.. har med vatten/salt-balansen i kroppen att göra..

            det här ska nog ordna sig!
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • bengtarne
              • October 2010
              • 165

              #7
              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              saltet ska ju inte vara några problem.. dock är jag ingen expert på de fiskar du har.. vet inte om tex vildfångade diskus reagerar starkt på salt etc.. någon annan får ju gärna blanda sig i där.. nja, du kan strunta i ljuset.. 29 är kanon så länge syret följer med..

              låter bra med doserna.. tänk dock på matningen.. har du diskus antar jag att du ligger på med rätt kraftigt foder.. all medicin kan skada fliterbakterierna så mata så lite du kan..

              vanligt kökssalt går alldeles utmärkt.. 4,5dl är inte så mycket som det låter.. men du kan ju slå ut det över några timmar.. fiskar har svårare att vända tillbaka än att ta emot saltet.. har med vatten/salt-balansen i kroppen att göra..

              det här ska nog ordna sig!
              Tack så mycket!

              Kör i saltet successivt under kvällen. vid 50 bytet på måndag ska ja köra i ytterligare 2dl?
              Skippar matningen helt några dagar, det får de allt tåla, de har det så bra ändå

              återkommer med resultat

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                ja men gör't! du kan ju kolla hur det ser ut med angreppet.. börjar det se bättre ut kan du ju påbörja nedfasningen av saltet iom vattenbytet..

                men ta inte mitt ord på allt.. jag pratat ju bara om sjukdomen i sig.. dina fiskar kan jag liksom inget om.. har för mig att någon sagt att pansarmalar är känsliga för salt.. hannes ditt as.. var är du någonstans?
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • bengtarne
                  • October 2010
                  • 165

                  #9
                  Tjenare!

                  Sjukdomen tycks vara borta! La i ett kolfilter i onsdags och det som är kvar nu är att återfå samma salthalt som innan.
                  Tror allt är under kontroll, tack för hjälpen!

                  Ska jag ha i kolfiltret ett par veckor och sen ta ur det?

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    skönt att det löste sig för dig..

                    låt det du vara i en stund.. de rekommenderar att man byter var 4e till 6e vecka..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • källebacken
                      • February 2006
                      • 574

                      #11
                      Corrydoras är känsliga för salt...http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=231
                      Annica

                      Kommentar

                      • keen-eyed
                        • January 2009
                        • 409

                        #12
                        Ursprungligen postat av källebacken
                        Corrydoras är känsliga för salt...http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=231
                        Att Corys inte tål salt är en vanlig missuppfattning. Det som de och många andra fiskar är känsliga för är snabba minskningar av salthalten.
                        &

                        Kommentar

                        • källebacken
                          • February 2006
                          • 574

                          #13
                          ok tack bra att veta..
                          Annica

                          Kommentar

                          Arbetssätt...