Fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charliena
    • September 2011
    • 300

    Fenröta?

    Såg imorse att en av mina Guppys inte mådde vidare bra. Han låg stilla på botten och "kippade" efter luft. Kunde knappt använda sin bakfena utan "vred" sig för att komma fram... Min sambo gjorde lite snabb googling och kom fram till att det kunde vara fenröta. Bytte ca 40% av vattnet i akvariet och nu efter bytet ligger han inte still på botten men kippar fortfarande efter luft, svansen har han dock börja använda mer även om det är låååångt från lika mycket som de andra guppysarna. Om man tittat riiiiiktigt noga kan man se en mm eller två bred lite genomskinligare del på hans svans. Men det kan ju också vara ljuset? Alla andra fiskar är hur pigga och glada som helst.

    Gjorde ett vattenprov INNAN vattenbytet och det visade bra värden på allt. Nitrit/Nitrat gjorde knappt utslag(minimalt färgad nästan vitt) och ph låg på 6.8-7.2. Gh och kh var också normalt. Så det kan ju inte vara så dåligt vatten? Mitt första akvarium så därför är jag lite orolig och vill inte döda alla mina firrar
Arbetssätt...