Pansarmalar och guppys dör en efter en?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katina
    • January 2006
    • 163

    Pansarmalar och guppys dör en efter en?

    Jag har ett 180 liters juwelakvarium startat 2006 men sen flyttat, dvs lite omstart 2 ggr, senast juli 2010. Har aldrig haft några sjukdomar eller några större problem tidigare. Byter ca 40 liter vatten var 14 dag. Har mycket växter, finkorning sand. Ingen nitrit, (har testat flera ggr). Innevånarna är Columbiatetror (som gör nya columbiatetror så de är ganska många nu, 15 st tror jag), 3 st mosaikguramis (en dog i somras), ca 5 st platy (som gör nya platy) och till sist 2 st kvarvarande pansarmalar. Problemet som började somras är att först mina guppy, kanske 5 st, (som överlevt från min sons tömda akvarie) var borta/döda när jag varit på semester i två veckor, kan det ha blivit för varmt? Hade pålitlig matare med instruktion att bara mata var tredje dag med portioner jag lagt fram, det kan väl inte ha blivit för lite?? Efter det har mina pansarmalar dött en efter en utan några synliga tecken, jag hade 10 st från början som har varit med i flera år, även två st borneopleco (från sonens akvarium) som varit med sen 2006 försvunna/döda. (Har som sagt mycket växter så det är inte alltid jag hittar de döda utan märker bara att de är borta). Någon som har någon idé om vad som kan vara fel, vad jag ska göra? Vågar inte köpa nya fiskar förrän det slutar dö av....
    Tacksam för tips!

    // Katina
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    #2
    Det kan inte vara som så att de har dött av naturliga orsaker, dvs av ålderdom?

    Eftersom pansarmalarna lever på botten kan de vara så att ingen mat har hittat ner till dem eftersom din mathjälp matat var tredje dag och resten av invånarna varit hungriga. Jag brukar alltid ha lite tabletter som min mathjälp slänger ner sist efter det att alla andra har ätit, brukar fungera.

    Kommentar

    • Katina
      • January 2006
      • 163

      #3
      Tack för svar! Ålderdom kanske kan gälla någon av dem men knappast alla, en del var ganska små. Guppiernas död kanske kan vara värmen, det var en del yngel, kanske inte klarar när det blir 28-29 grader i vattnet. Jag brukar försöka kyla med frusna pet-flaskor när jag är hemma, men tyckte att det var överkurs för semestervakten. Om det var att pansarmalarna fick för lite mat under två veckor, borde de inte då ha repat sig och slutat dö av när jag kom hem och gav dem tabletter igen, eller? För det stämmer att mathjälpen enbart gav flingfoder av olika sorter, det var lättast att instruera.... Kan det bli något i sanden som de inte tål, eftersom de just äter på botten? Tetrorna, guramisarna och platysarna mår ju hur bra som helst och de äter inte så mycket från botten. Vill gärna köpa nya kompisar till mina två överlevare men vågar inte riktigt. Har nu gått ca en vecka sen den senaste pansarmalen dog. Semestern var v 28-29 så det är ett tag sen.

      Kommentar

      Arbetssätt...