snabb hjälp med ev behandling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

    snabb hjälp med ev behandling

    hade 3 black molly i malawikaret, jag vet mycket dumt.

    Men vi har högt ph i vattnet i stan och jag tror inte det är mycket högre i det karet. Men nu till saken jag tror att den ena där är ph-skadad. För ca 2 månader sen flyttade jag dom till ett 30l kar med vanligt vatten.

    Honan är rät fin tycker jag de är dom andra 2 som är bleka och den ena är värre då. Verkar nästan lite ostabil, hjärnskadad på nåt sätt. Men vill äta och bajsar röd/brunt, kan jag hjälpa dom eller är de för sent?

    nästan lite röd aktig som om de skulle vara ett sår under huden som tränger igenom vid ansiktet.
  • Gäst

    #2
    konstigt, vissa får massor av svar, andra får inga

    Kommentar

    • Jessi_86
      • November 2007
      • 232

      #3
      mmm de brukar vara så :-S

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        hur är dina vattenvärden? bara molly som visar symptom? gärna ett par bilder på dom. kan vara lite svårt att veta vad det är annars

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Angående svar så kan det bero på hur man beskriver. Ju mer info och bilder man ger desto lättare är det för folk att hjälpa till. Sen kan det ju även vara så att det faktiskt är en svår fråga och alla är inte så insatta i olika sjukdommar (tex jag)

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Molly mår inte dåligt av hårt vatten eller måttligt högt pH. Däremot kan väl tuffa cichlider vara ett problem. När molly blir dåliga kan man alltid börja med 1 tsk koksalt (med eller utan jod) per 10 liter akvarievatten och 27-28 graders värme. Hjälper inte det efter några dagar så är dom sjuka.

            Kommentar

            • Jessi_86
              • November 2007
              • 232

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Molly mår inte dåligt av hårt vatten eller måttligt högt pH. Däremot kan väl tuffa cichlider vara ett problem. När molly blir dåliga kan man alltid börja med 1 tsk koksalt (med eller utan jod) per 10 liter akvarievatten och 27-28 graders värme. Hjälper inte det efter några dagar så är dom sjuka.
              vågar jag hälla i salt trots att de e räkor tillsammans med dom i karet också?

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Ursprungligen postat av Jessi_86
                vågar jag hälla i salt trots att de e räkor tillsammans med dom i karet också?
                Det borde inte kunna påverka räkorna, åtminstone inte negativt.

                Kommentar

                • Jessi_86
                  • November 2007
                  • 232

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Det borde inte kunna påverka räkorna, åtminstone inte negativt.
                  Måste bara fråga såg att du skrev koksalt är de nån skillnad mot vanligt salt?

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Koksalt, är natriumklorid och säljs ofta som "salt". "Mineralsalt", "medelhavssalt" mm kan bestå av en massa andra salter och innehåller bl a kalcium och karbonater som påverkar vattenkemin och fiskarna. Så svaret är nog nej.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...