Hjälp mig mina gröna prickiga kulfiskar har blivigt sjuka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Madafakka
    • August 2011
    • 70

    Hjälp mig mina gröna prickiga kulfiskar har blivigt sjuka!

    1/ Hur stort är akvariet? 250L
    2/ Vilken filtrering använder du? innerfilter okänt märke 700l/h
    3/ När startade du akvariet?6-7 V
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?2 grönprickiga kulfiskar dag 1 (nödfall gamla akvariet sprack) ch sen 6 st dalmatinermolly för ca 1 vecka sen
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 8st 2 st grönprickiga kulfiskar på ca 4-5 sm 6 st molly på 6-9 cm
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? har lite växter i akvariet kan inte namne på dem dock
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? okänt men de har funkat bra i de gamla akvariet
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet 7,8
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? 1 ggn i veckan ca 50 %
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? 14/9 altså 4 dagar sen
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? allt e nytt sedan uppstart
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? 1 vecka sen och nej men spanade in dem i affären och de verkade friska
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. matar dem med en hemmagjord mat som innehåller spenar morot ätret artemie räkor och torsk.. ibland får de rom och sen får de vegitabiliskt foder med
    15/ Har du nyligen bytt foder? nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?2 dagar sen de va slöa och skygga
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?ingen har dött än och hoppas på att förhindra de
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. skyggare och de kliar sig emot stenarna och rötterna i akvariert
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. har inte kunnat se några sådana symtom görutom att den ena kulfisken är mörkare än den andra
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? ingen medecin än men har funderingar på salt
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? för en vecka sen såg jag en molly som låg på botten och va almänt slö så ringde till en kompis som skulle (ta bort) fisken åt mig (jag e relativt ny på akvariefisk och ville inte av misstag utsätta fisken för mer smärta än vad som behövs) men när han kom var mollyn uppe och simmmade som vanligt igen... och nu har mina kulfiskar då börjat visa liknande symptom + att de kliar sig mot inredningen
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? såfort jag ser dem (ingen har dött än)
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    de kan vara känsliga mot mjukt vatten, antar att du menar tetraodon fluviatis (stavning osäker och orkar inte googla).. det är ju en fisk som funkar bättre i bräckvatten eller mycket hårt vatten generellt.. på beteendet låter det som att det skulle kunna vara någon gälparasit i värsta fall.. de kan stå vid ytan för att ta upp mer syre och kliar sig för att bli av med parasiten.. antingen ph-svängning eller något knas med syre/gälar är min gissning.. skulle kunna vara dåligt vatten rakt av också..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Madafakka
      • August 2011
      • 70

      #3
      vattnet är hårt och jag har salt i men funderar på att höja salthalten till ca 2,5.. tror du de ska hjälpa.. de simmar inte vid ytan utan de rör sig i normala områdena dvs lite överallt när de väl rör sig annars ligger de rätt nära botten och ofta inne i grotterna jag har byggt till dem.. Mvh Ola

      Kommentar

      • mia84
        • December 2010
        • 70

        #4
        Har du kollat vattenvärdena? Tänkte så du inte har fått nitrit, dom kan bete sig underligt då. dom har ju inget fjäll som skyddar mot det.. Det ska tydligen svida eller dyrligt i bla gälar då. annars kan det mycket möjligt vara så som ettfett... nämde om parasiter och så.
        http://mizan3.bloggsida.se

        Kommentar

        Arbetssätt...