Trådig avföring - slö Guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antea
    • September 2011
    • 3

    Trådig avföring - slö Guppy

    Fiskvänner!

    Jag undrar vad det kan vara för fel på en av mina Guppys som går i ett nyuppstartat (1 1/2 mån) 240 l Juwel rio akvarium. Hon bajsar genomskinlig avföring i övrigt kan jag inte se några fysiska symptom som prickar, svullnad eller röta (obs. nybörjarögon). Mer än att hon verkar vara slö och drar sig undan från andra fiskar i närheten och håller sig gärna vid botten. Se bild på honan:


    Nämnas bör att det dött ytterligare ett 5-tal fiskar successivt (ibland med några veckors mellanrum) sedan uppstarten på ett liknande sätt, 2 sugfiskar, 1 mollyfisk och 2 guppyfiskar (varav 3 är överflyttade från det gamla akvariet, sugfiskarna och en molly). Vad bör jag titta efter för fysiska sjukdomstecken, eller är det normalt att fiskar dör såhär inpå en nystartat?
    Vad kan den trådiga genomskinliga avföringen bero på? (Har sett att detta även nu finns hos två av svärdbärarna).

    Matar ungefär var tredje dag med flingfoder, röda mygglarver och vipagran.
    Nitritnivån är okej och jag gör regelbundna kollar.
    Senast redigerad av antea; 18 September 2011, 12:36.
  • Yokas
    • August 2011
    • 136

    #2
    Fisken ser väldigt tunn och utmärglad ut och det tillsammans med vit eller genomskinlig avföring gör att man nästan kan garantera att det rör sig om någon form av inre parasiter. Du har inte sett om det hänger ut några röda maskar ur baken på fisken? Dom är tunna som hårstrån och kan vara svåra att se. Om det inte syns några maskar så prova att behandla med t ex JBL Spirohexol eller Sera Flagellol och om du ser maskar så är Sera Nematol det enda kommersiella medlet som hjälper.

    Jag tycker även att var 3:e dag låter för lite för matning. Små portioner och ofta är bättre än stora portioner och sällan.
    Senast redigerad av Yokas; 19 September 2011, 04:39.
    shoop da whoop...

    Kommentar

    Arbetssätt...