[HJÄLP] Röd zebra ligger på sidan på botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doktorn
    • February 2009
    • 109

    [HJÄLP] Röd zebra ligger på sidan på botten

    Hej Akvarister!

    Många av er, kanske till och med de flesta kan säkert mer om fisksjukdomar än jag kan. Jag är nu helt tom på idéer och vet inte vad jag skall göra.

    I nuläget har jag 1st Röd Zebra som under några veckor har legat på botten i sanden och "vilat". Den har dock piggnat till en del när man skall mata. Likadant om jag skall försöka fånga upp denne för flytt till karantän.
    De senaste dagarna har saker förvärrats, då denne ligger på sidan på både botten och uppe på en BTN-modul. Den är inte längre lika intresserad av mat.
    Bakfenan börjar bli lite skadad, kanske är detta pga andra fiskar som är på den när den bara ligger still. Dock är den tillräckligt frisk för att fly undan när någon bråkar med den. Den har smalnat över buken, men inte mycket - dock lite insjunken buk.

    Nu är frågan vad det kan vara för sjukdom, vad jag skall göra med den, samt hur jag ser till att andra inte sjuknar/dör.

    Detta är fakta om akvariumet:

    Storlek:
    375L

    Ytterfilter:
    Fluval FX5

    Filtermaterial:
    Biobollar, faxekross, filtermatta, lavakross.

    Växter:
    I nuläget endast 1st Anubia

    Bottenmaterial:
    Blästersand från Jula

    NO2:
    Inget utslag på någon av teststickorna (olika fabrikat) - skall köpa bättre test.

    NO3:
    Mycket lågt utslag

    pH:
    Mellan 7,8-8 i nuläget

    GH:
    Mellan 7-14

    KH:
    Ca 12-13

    Vattenberedning:
    Sera Nitrivec vid vattenbyte, EasyLife vid vattenbyte, havssalt samt bikarbonat vid vattenbyte.

    Medicinering:
    Ingen medicinering i nuläget, eftersom jag uppenbarligen gjort fel tidigare som medicinerat hela karet.

    Övrig fiskdöd:
    1st Crabro hona för sätta livet till för 1,5 vecka sedan. Denna var helt frisk, visade inga tecken på sjukdom. Dock tror jag att denna stressades ihjäl av den dominanta hanen, som jagade henne mycket hårt under en dag.
    Innan ombyggnationen av karet så dog 3-5 fiskar under vår semester när vi hade fiskvakt. Såg inga symptom, så jag vet inte mycket om varför.

    Uppstart:
    Jag startade upp karet för ca 3 veckor sedan pga ombyggnad, dvs montering av BTN moduler och byte från sjösten till blästersand. Hade vid tillfället hjärnsläpp och hade kvar vatten i pumpen och tryckte igång den så att vattnet blev skadat av sumpgas. Åtgärdade detta, och har bra värden nu. Inga nya fiskar sedan uppstarten.

    Mat:
    Tropical Malawi, Små pellets med Astaxanthin, Tropical Wafers, Frysfoder räkmix med astaxanthin.
    Matas sparsamt två gånger per dag.

    Fiskbestånd:
    3st riktigt stora Crabro, 6st Golden, 6st Röd Zebra, 10st Ancistrus, 5st Hongi, 3st (kommer ej på namnet nu - uppdaterar snart)

    Jag uppskattar verkligen lite hjälp, då jag är orolig för mina fiskars framtid. Inget vidare att få omfattande fiskdöd.
    Senast redigerad av doktorn; 03 September 2011, 16:27. Anledning: Lade till mer information, mat etc.
    Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


  • doktorn
    • February 2009
    • 109

    #2
    Nu ser jag till min fasa att ytterligare en zebra uppvisar samma symptom. Den ligger bara och vilar, dock i en grotta.

    HJÄLP!
    Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Eftersom ditt kar är i ett kritiskt tillstånd (3 veckor) så tror jag det handlar om nåt i vattnet, oavsett vad dina tester visar! Stoppa matningen, gör ett 30% vattenbyte (eftersom de uppenbart mår mycket dåligt) tillsätt nitrivec och 1 msk salt/100L vatten! En början iallafall!
      Du har ett ej fungerande filter (dött) och helt ny sand och dessutom en hel drös fisk, det tillsammans borgar för katastrof!
      Senast redigerad av åheim; 03 September 2011, 15:55.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • doktorn
        • February 2009
        • 109

        #4
        Ok, tack för det åheim. Jag håller tummarna för att allt kommer igång igen.

        Den Zebra som legat mycket på botten, som är mest illa däran har mycket skadade fenor bak nu.
        Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13124

          #5
          Den har nog noll immunförsvar pga att den är så försvagad och blir därmed ett vandrande smörgåsbord för bakterier! Du kan öka saltdosen till 1dl/100L vatten så hjälper du den att stå emot yttre angrepp, du borde se en effekt av saltet inom några dagar! Hoppas det fixar sig
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • doktorn
            • February 2009
            • 109

            #6
            Tack åheim, återigen!
            Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13124

              #7
              Varsågod Doktorn
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                #8
                Hoppas det löser sig, återkom gärna med hur det går/gick!

                Kommentar

                • doktorn
                  • February 2009
                  • 109

                  #9
                  Tack, det ska jag göra. Jag inser ju med facit i hand att jag borde väntat med att flytta över fisken ännu längre.
                  Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


                  Kommentar

                  • doktorn
                    • February 2009
                    • 109

                    #10
                    Jaha, då fick jag ett farväl av min lilla zebra som tittade på mig en sista gång, sprattlade till och helt sonika dog. Synd på den lille, men livet i karet går vidare. Om än lite stapplande.

                    Jag vräkte i salt i karet, och alla förutom en lite seg zebra ser bra ut. Jag har tre par som leker just nu, så kanske är inre livet under ytan helt körd ändå?
                    Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13124

                      #11
                      .... så länge det finns liv, finns det hopp
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • doktorn
                        • February 2009
                        • 109

                        #12
                        Så sant, åheim! Jag håller tummarna för att saltet räcker som lösning. Jag börjar misstänka att boven i dramat är att jag slängt i frystorkat som smular så enormt lite för tidigt. Dvs innan jag fått flora. Kan det vara så?
                        Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #13
                          Du kan inte ta en sån doseringsspruta, låta det frystorkade tina upp och suga upp det med sprutan. Sen kan du mycket lättare dosera där du vill ha det och hur mycket du vill ge. För mig är tex en frysbit artemia alldeles för mycket, en halv är lagom. Så jag suger upp en, har halva kvar i sprutan och låter den ligga i kylskåpet tills nästa dag då jag ger resten.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            haha. nar jag matar med räkmix tar jag nog en bit som är säkert 6x6 cm o slänger i. o sen är det slaktarfest i karet. allt försvinner

                            Kommentar

                            • doktorn
                              • February 2009
                              • 109

                              #15
                              Ok. Jag tar ca 1/4 del av en puck och den äts upp snabbt, men det är riktigt oklart i vattnet i ca en timme efter en sån portion. Det var bara en tanke att detta i kombination med min dåliga flora kanske är negativ.
                              Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


                              Kommentar

                              Arbetssätt...