Misstänkt Bukvattensot, men inte säker.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebbo
    • August 2011
    • 2

    Misstänkt Bukvattensot, men inte säker.

    Hej.
    Nu har jag stött på patrull. Tror min kampfiskhane fått ngn typ av bukvattensot, han är uppsvullen och har resta fjäll MEN han äter, simmar som vanligt och är lika rumsmeveten som förut, dvs svarar på yttre stimula (viftande finger vid glaset)
    Är det verkligen bukvattensot då?

    /Sebastian
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    #2
    Är han bara uppsvullen så är det ju inte bukvattensot men har han resta fjäll finns det inte mycket annat det kan vara.

    Hade en tigerbarb som hade resta fjäll i över två dygn utan att ändra beteende. Dag 3 märkte jag att hon blev lite mer avvikande och beslöt mig för att avliva henne. Kan säga att det inte fanns något helt kvar bland hennes inre organ.

    Min erfarenhet och kunskap säger att resta fjäll bör leda till att man avlivar fisken. Har han inte uppvisat något ändrat beteende är det ju bara bra, visar att han troligtvis inte har börjat lida något än. Men enligt mig är det bara en tidsfråga och det är lika bra att avliva innan han börjar må rejält med dåligt.

    Kommentar

    • Sebbo
      • August 2011
      • 2

      #3
      Jag avlivade han nu ikv. Anv mig av kokvatten, dog direkt. Så, nu blir det fortsatt medicinering av vattnet och kanske några dvärg guramis till nästa vecka

      Kommentar

      Arbetssätt...