Har Min nyköpta oscar nån form av sjukdom ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke3ooo
    • August 2011
    • 1

    Har Min nyköpta oscar nån form av sjukdom ?

    Hej jag har Nyligen startat ett nytt akvarium 270 liters (två veckor sedan) jag väntade en vecka ungefär tills jag köpte 2 st påfågelciklider, jag har kollat på dom varje dag. Akvariet står vid mitt skrivbord (där jag tillbringar den mesta tiden som jag är hemma) då menar jag matar dom på morgonen går till skolan och sen så har jag nog den mesta tiden max en halvmeter ifrån akvariet, jag kan sitta och kolla på fiskarna i upp till 30 minuter och bara drömma bort sig in i deras värld. Jag har även ett par andra ciklider från mitt gamla akvarium, 2 st scalar en stor och en fisk som jag inte kommer ihåg namnet på, men jag har haft två stycken av dom den ena dog för lite mindre än en vecka sen, huvudet fastnade i ytterfiltrets insug som senare fick filtrets packningar att brista...Synd om stackarn. Dom cikliderna med okända namn är väldigt lika Thomasicikliderna men har mycket gladare utseende, men i slutet av deras fenor har dom en röd kant, och dom har röda ögon med ett svart streck som sträcker sig lodrätt. Då jag köpte dom , mer än ett år sen, så sa han i butiken att dom blir ungefär 30 cm långa och 18 år gamla jag kommer också ihåg att han sa att dom var matfiskar i vissa länder ? och sen så har jag en gibbiceps mal på ungefär 15 cm, och en klogroda (albino, kanske 8 cm lång med utsträcka ben) Och sen 5 + malar små runt 10 cm och neråt men en sån mal hittades död ogömd på en helt öppen yta han hade vita fläckar på sig.
    Jag har bytt vatten i akvariet cirka 15-20% i veckan och kollat ph halten (7.5)
    jag använder mig av ett innefilter nu som pumpar 750l i timmen. Vid första fyllningen av akvariet använde jag mig av ett medel ''filter-life''. Sen dess har jag hällt i den mängd man ska för den mängd vatten jag har bytt ut.(två byten än så länge) Vattnet är också klart och har den färg vatten ska ha.
    Men nu kommer den stora frågan. Jag märkte det för kanske en halvtimme sen att en av mina oscars har två mindre hål ovanför ena ögat och dom är vita. Så jag fruktar att han har drabbats av Hål i huvudet sjukdomen, men är det möjligt att utveckla såna hål på så kort tid, för han hade dom inte igår. Han hade nämligen inte dom hålen när jag köpte honom. Men han är fortfarande glad och äter mycket hans mage är rund och han ser mätt ut, han blir heller inte ''mobbad'' av andra fiskar för han är näst störst i karet, men den ''okända cikliden'' har skrämt iväg honom. Men det är bara när han simmar under den roten/ träbiten som verkar vara hans revir, men han har inget emot scalarerna.
    Jag är hyffsat trött också men det märker ni säkert på texten. Jag skrev den nu för om jag skulle behöva köpa medicin till fiskisarna imorgon, och isånafall vad för medicin ?
  • Yokas
    • August 2011
    • 136

    #2
    Jag tror inte att hålen kan utvecklas över en natt bara, men det är som sagt bara vad jag tror. Vita hål i huvudet låter ju iaf onekligen som HITH så köp en medicin som är till för det, t ex JBL Spirohexol.
    shoop da whoop...

    Kommentar

    Arbetssätt...