Bukvattensot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr J.E
    • June 2009
    • 276

    Bukvattensot?

    Observerade idag att på en av mina gamla trotjänare (Siamesisk algätare), har ögat svullnat upp ganska bra... Funderar om det kan vara bukvattensot? Fullt normal annars, äter, skiter och är pigg...

    Det jag är mest orolig är över mina Redbacks! Vad kan det vara och ska man avliva den direkt eller medicinera?
    Juwel Lido 120, "räkvasen"
    Juwel Vision 450, projektet!
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1
  • Mr J.E
    • June 2009
    • 276

    #2
    Tog 2 bilder....
    Bifogade filer
    Juwel Lido 120, "räkvasen"
    Juwel Vision 450, projektet!
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Tror inte att det är bukvattensot. När ögonen börjar bli stora och se ut som om de ska ploppa ut så är det en bakterie som den har fått. Brukar komma om vattenkvalitèn inte är den bästa. Vet inte vilken medicin man ska använda mot det? Men funkar inte salt (utan jod) mot det?
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Det är inte bukvattensot då brukar fjällen resa sig, tror det är gloöga men vänta gärna på svar från dom som vet bättre än jag.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Mr J.E
          • June 2009
          • 276

          #5
          Vatten kvalitén är nog inget fel på.. Dom går i ett växtakvarium, 50% vatten byte varje vecka, C02 samt stort ytterfilter och innerfilter modul.. Men gör ett 30% byte i morgon two be on the safeside!

          Just nu lutar det åt avlivning i morgon, vill inte chansa om det är något smittosamt...
          Juwel Lido 120, "räkvasen"
          Juwel Vision 450, projektet!
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Okej. Då kan det inte vara vattnet. Kan den har slagit emot något eleer stött emot någonstans med ögat?
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • CarroAnn
              • August 2011
              • 110

              #7
              Har jag fel eller är för mycket vattenbyte inte farligt för fiskarna? Alltså, har hört att man bör göra 25-30 % vattenbyte i veckan. Inte mer. Då försvinner ju många av de "goda bakterierna" som fiskarna behöver för att må bra. Men har du haft fisk länge och alltid kört med 50% i veckan så är det väl inte något farligt...

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Om man gör vattenbyten hela tiden så kan det bli lite för mycket. Men om det har gått någon emellan så är det ingen fara. De flesta bakterier finns i bottengruset och i filtret, så ingen fara .
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                Arbetssätt...