Har jag fisktuberkoulos i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoppetoss
    • August 2011
    • 17

    Har jag fisktuberkoulos i akvariet?

    Hej,
    jag köpte för ca två veckor sedan nya fiskar och växter. när vi planterade växterna rörde vi upp lite skit som jag trodde skulle lägga sig, men det gjorde det inte, rengjorde filtret och så och efter nån dag blev det mycket bättre men fortfarande ser jag vita små prickar flyta runt i karet och det har jag inte haft innan. I samband med detta så blev min kejsartetra sjuk, han fick först prickar på kroppen och stod och slog med fenorna och kippade efter andan. jag behandlade mot vitapricksjukan och han blev lite bättre, men sedan blev han sämre igen. prickarna blev till röda "sår" ungefär och han fick även nån fläck på huvudet. han levde i ca fem dagar sedan avlivade vi honom för att han stod med huvudet rakt ner, kippandes efter andan och gömd från de andra fiskarna. Tyckte han han led för mycket. Jag kollar akvariet varje dag och ingen av de andra fiskarna har fått liknande symptom, men två av mina blinda grottetror är döda utan att ha varit sjuka och det gick snabbt.
    På ett annat forum fick jag tips om att det kunde vara fisktuberkulos.
    Tror ni här att det är det jag ar fått och hur går jag vidare med detta, ska jag avliva alla fiskar?medicinera mot det? sanera akvariet? ja vad gör jag om det är fisktuberkulos?
    tacksam för hjälp!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nej, det var inte fisktuberkulos, det har inte alls de symptomen. Antagligen nån bakteriesjukdom. Om jag förstår saken har du inga sjuka fiskar nu, så mitt tips är att göra tätare vattenbyten ett tag för att hålla uppe vattenkvaliteten, inte köpa ny fisk på ett tag, och vänta.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Hoppetoss
      • August 2011
      • 17

      #3
      Tack för svaret. Du har förstått rätt, nu är det inga fiskar som är sjuka. Då kör jag på täta vattenbyten ett tag och hoppas att det hjälper Skulle du vilja tala om vad det är för symptom på fisktuberkulos? så att jag vet det, allatid kul med ny kunskap!

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        Ursprungligen postat av Hoppetoss
        Tack för svaret. Du har förstått rätt, nu är det inga fiskar som är sjuka. Då kör jag på täta vattenbyten ett tag och hoppas att det hjälper Skulle du vilja tala om vad det är för symptom på fisktuberkulos? så att jag vet det, allatid kul med ny kunskap!
        En Gottfried Schuberts bok Akvariefiskarnas sjukdomar (Bonniers, 1964/1971) så har upp till 80% av alla fiskar fisktuberkelos. Det låter som en fascinerande hög siffra. Dess symptom enligt samma bok:

        Avmagring
        Glosögon
        Blekfärgning
        Öppna sår
        Fenskador
        Cystor med mörka pigment

        Kommentar

        • Hoppetoss
          • August 2011
          • 17

          #5
          Oj, det är verkligen en fascinerande hög siffra som du säger, då borde man ha hört talas som den tycker jag om nu andelen fisk som har den är så hög. Men fisken kanske bär på den utan att vis anågra symptom? tack för infon förresten var ju definitivt inte det min fisk åkte på iaf!

          Kommentar

          • fisheye
            • November 2010
            • 488

            #6
            Ja han skriver att man kan bära på tuberkelosen utan att ha symptom. Men som sagt boken har några år på nacken så siffran kan ha ändrats.

            Kommentar

            Arbetssätt...