Vilken sjukdom på ancistrus??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SarahE
    • August 2011
    • 199

    Vilken sjukdom på ancistrus??

    1/ 54 liter
    2/ Innerfilter Eheim (följde med karet)
    3/ Startades för 4 månader sen
    4/ -
    5/ 9 kolglödstetror (3 cm), 5 rosentetror (4 cm), 7 endler (2-4 cm) och så då ancistrusen (6 cm)
    6/ Mycket växter, 4 mindre anubias, en stor cabomba, 2 st "långa ljusgröna blad" och ett par små växter med rödaktiga blad.
    7/ pH 7.2 och KH 6 på kranvattnet.
    8/ pH 7.2, KH 6 och nitritvärden 0 på akvarievattnet.
    9/ Byter vatten varje eller varannan vecka och då mellan 10-20 %
    10/ Senaste vattenbytet 1,5 vecka sen? Ca 20%
    11/ Inga förändringar i akvarieinredningen.
    12/ Ja, ny fisk på senaste tiden: endler och rosentetror. Ej karantän.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? NEJ
    14/ Mat: Tetra Pro flingfoder och Algae Wafers varje dag. Ibland (kanske 1 ggr varannan vecka) fryst kubmat (olika mygglarver å sånt), ärtor och broccoli. Matar 2 ggr/dag.
    15/ Inget nytt foder.
    16/ Ingen annan fisk har visat dessa symtom (beskrivs nedan).
    17/ För två månader sedan dog 5 platy inom loppet av tre veckor men det visade sig vara typiskt för levandefödare från den butik där jag köpte dem. Dålig uppfödning och fraktsätt. För ett par veckor sedan dog en ancistrus men ej med dessa symtom. (Den svalt troligen ihjäl då den andra var väldigt vresig och jagade bort den från maten)
    18/ Den sjuka ancistrusen trycker i sin grotta och äter inte, kommer ut ibland men återvänder till grottan utan att röra maten.
    19/ Övriga "symtom": Blek i färgen med ljusare partier i huden. Ev ngt svullen buk och infälld ryggfena.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? NEJ
    21/ Hon var pigg och alert för 5-6 dagar sedan; rörde sig i hela karet, kom fram när jag matade, ej skygg. Det sista hon gjorde innan hon blev dålig var att bajsa en lååång Wafers-färgad bajskorv som "hängde efter" henne ngt dygn och den sista biten av korven (innan den lossnade) var gråaktig. Sen försvann hon in i sin grotta osv.
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? JA
  • SarahE
    • August 2011
    • 199

    #2
    Är det verkligen ingen som kan hjälpa mig? Fyllde ju i formuläret som var så viktigt, tänkte det skulle underlätta...

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Har ingen aning vad som kan ha hänt din ancistrus. Har magen succesivt blivit mer svälld? Kan vara att h*n kan ha blivit förstoppad.
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • SarahE
        • August 2011
        • 199

        #4
        Ja alltså, har fått tipset bukvattensot men jag läste om de olika stadierna och det enda som stämmer (såvitt jag har lyckats se när hon trycker i grottan) är att hon matvägrar och ser ngt svullen ut. Hon har inte ätit på typ en vecka. Tycker du jag ska fånga in henne i håven för att kunna se bättre hur hon ser ut? Vill ju inte stressa henne i onödan. Hon borde ju vara ganska kraftlös efter så lång fasta?

        Kommentar

        • SarahE
          • August 2011
          • 199

          #5
          Jag vet ju inte hur snabbt förlopp soten har.

          Kommentar

          • SarahE
            • August 2011
            • 199

            #6
            Tack för svar! Fått tipset bukvattensot men jag får ju ingen bra titt på henne då hon trycker i sin grotta hela tiden. Borde jag fånga in henne och kolla? Hon lär ju vara ganska svag efter en veckas fasta. Jag vet ju inte hur snabbt förlopp soten har heller.

            Kommentar

            • SarahE
              • August 2011
              • 199

              #7
              Sorry, nåt knas med inläggen här...

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Hehe många inlägg där på kort tid . Men om hon har bukvattensot så ska det se ut som om fjället (malar har benplattor) sticker ut. Se om du kan få en bild på henne. Brukar alltid underlätta.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • SarahE
                  • August 2011
                  • 199

                  #9
                  Hon var ute en stund igår när jag slängde i broccoli, ungefär som om hon var hungrig, men hon åt inget. Då tyckte jag att det liksom glänste lite, typ som små glansiga hår...hmm kanske svårt att fatta den beskrivningen :P men iaf...det kanske ska vara så och jag bara la märke till det eftersom jag nojjar mig så över fiskskrället. Vet inte. Ska försöka mig på det där m bild men det kan dröja lite .. och nu blev det natt i karet.

                  Kommentar

                  • SarahE
                    • August 2011
                    • 199

                    #10
                    Håvade upp henne för en stund sen för att kunna se hur hon ser ut och det var utan tvekan bukvattensot. Uppsvälld och spretande "fjäll". Jag avlivade henne direkt . Inge kul men jag är stolt över mig själv som gjorde det utan mesande, nybörjare och allt

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      Ursprungligen postat av SarahE
                      Håvade upp henne för en stund sen för att kunna se hur hon ser ut och det var utan tvekan bukvattensot. Uppsvälld och spretande "fjäll". Jag avlivade henne direkt . Inge kul men jag är stolt över mig själv som gjorde det utan mesande, nybörjare och allt
                      Okej, det finns inte mycket man kan göra när det har gått så långt. Håll koll på de andra fiskarna så att de inte med har fått det.

                      Glömt önska dig välkommen till zoopet .
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • SarahE
                        • August 2011
                        • 199

                        #12
                        Jag håller koll
                        ..och tack!

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          Ingen orsak .
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • SarahE
                            • August 2011
                            • 199

                            #14
                            Nu beter sig en av kolglödstetrorna skumt. Håller sig gömd hela tiden utom vid matdags. Tar mat men spottar ut, även minsta lilla smula. Helt klart suspekt! Funderar på att testa Octocin som min zoo-butik hade inne. Det är väl mot "hål i huvet" men det är väl också flagellater om jag fattat rätt. Ska jag behandla hela karet nu??

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              #15
                              Tetror brukar inte få hål i huvudet sjukan vad jag vet. Vad jag vet så ska octozin ta lite allt möjligt när det gäller sjukdomar. Är tetran smal? Om tetran smalnar av så kan det vara flagelater (stavning). Vet inte om jag tycker det är lönt att medicinera bara för den. Men octozin påverkar inte bakteriekulturen vad jag vet. Är lite kluven när gäller om du ska medicinera eller inte :/.
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...