Briljanttetror dör en efter en - simmar upp och ner på slutet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Allroad
    • November 2009
    • 50

    Briljanttetror dör en efter en - simmar upp och ner på slutet

    Har ett 20-tal briljanttetror tillsammans med andra tetror och malar i ett 500 liters. Kör PMDD med vattenbyte varje vecka, CO2 samt PH-dator ställd på 7,1. Efter ett års drift utan problem så har briljanttetrorna börjat dö en efter en med ca 2 - 4 veckors mellanrum. Symptomen är att de verkar tappa orienteringsförmågan/defekt simblåsa då de simmar snett och upp och ner. De är också loja och kippar liksom efter andan. Om man låter dem vara (gjort det en gång) så dör de efter någon dag. Inga andra fiskar har blivit smittade eller dött så långt.

    Tar desperat emot alla tips!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tyvärr är det något liknande mina Diamanttetror drabbades av, men vad orsaken är/var har jag inte en aning om. Även Kejsartetrorna gjorde en liknande karriär, så dessa båda tetror får nog stanna kvar i affären för min del, tyvärr.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Allroad
      • November 2009
      • 50

      #3
      Har Kejsartetror i samma kar men de har klarat sig så långt men nu blir jag nervös. Kanske är det deras tur när alla Briljanter strukit med...

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nä, det hoppas jag verkligen inte. Nackdelen kan vara att en del tetror är lite svårare att hålla när de vuxit till sig, och att man får räkna med sådana här grejer. Det är inte så roligt alla gånger, men då får man kanske välja en annan lite lättare tetra nästa gång.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Allroad
          • November 2009
          • 50

          #5
          Ingen som har tips på vad det skulle kunna vara och vad man kan göra åt det? Kan det vara bakterie, parasit etc.?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #6
            Ursprungligen postat av Allroad
            Ingen som har tips på vad det skulle kunna vara och vad man kan göra åt det? Kan det vara bakterie, parasit etc.?
            Tja, parasiter kan ta sig in i fisken och angripa hjärnan vilket kan leda till snurr och vingel problem! Men det troligaste tror jag är just pmdd och co2, vilket inte är till gagn för fiskar och helst inte känsliga arter och kan nog slita på dem i längden!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Tja, parasiter kan ta sig in i fisken och angripa hjärnan vilket kan leda till snurr och vingel problem! Men det troligaste tror jag är just pmdd och co2, vilket inte är till gagn för fiskar och helst inte känsliga arter och kan nog slita på dem i längden!
              Kan du utveckla det, och isf vad det är som gör att det sliter på dem?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Allroad
                • November 2009
                • 50

                #8
                Tackar för tipset men jag har mjukt vatten i grunden och justerar ju väldigt exakt med CO2 dator och PH-mätare. Med PH 7,1 på datorn doserar den ytterst begränsat med CO2, den 2 kg tub jag har räcker 6 månader (500 liters kar). Jag har ju bl a CO2 för att justera ner PH till en nivå som fiskarna önskar. PMDD i sig stressar väl ej, menar du att vattenbytet varje vecka skulle vara ett problem? Byter ca 1/3 och fyller exakt samma temp med slang direkt kopplad på kranen.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13127

                  #9
                  Ursprungligen postat av Allroad
                  Tackar för tipset men jag har mjukt vatten i grunden och justerar ju väldigt exakt med CO2 dator och PH-mätare. Med PH 7,1 på datorn doserar den ytterst begränsat med CO2, den 2 kg tub jag har räcker 6 månader (500 liters kar). Jag har ju bl a CO2 för att justera ner PH till en nivå som fiskarna önskar. PMDD i sig stressar väl ej, menar du att vattenbytet varje vecka skulle vara ett problem? Byter ca 1/3 och fyller exakt samma temp med slang direkt kopplad på kranen.
                  Co2´n verkar du ha bra koll på så det är nog inget problem i ditt fall Pmdd ger ju en ansamling av mineraler och en förhöjd nitrathalt och det är väl ingen direkt hälsokur, men antar att du vill ha snygga växter och då kanske du istället ska prova någon mindre "känslig" fiskart Jag har faktiskt fått förgiftningssymptom (väldigt lättskrämda samtidigt loja) på mina firrar efter att endast använt Tropica mastergrow (ej no3) och kanske överdoserat en aning... Hade du kollat KH förresten?
                  Senast redigerad av åheim; 20 August 2011, 22:38.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Allroad
                    • November 2009
                    • 50

                    #10
                    Vattenvärdena här i Helsingborg har justerats under våren, se bifogad länk. "Kommande vatten" är det vi har nu och det är mjukt



                    Mätt idag i akvariet, en vecka sedan byte av ½ av vattnet och tillsats av halva rekommenderade dosen av PMDD (kör mycket lågt CO2, 10-15 mg/l):

                    KH 4
                    GH 6
                    PH 7,2
                    NH4 <0,05
                    NO2 0,05

                    Kommentar

                    • Grottbert
                      • November 2009
                      • 340

                      #11
                      Såg att dom hade halverat hårdheten på vattnet, kan inte vara att du får svajande ph värden på nätterna som gör att fiskarna tar stryk?
                      KH 4 är rätt lågt buffrat vatten och kan resultera i det.
                      Ser sedan att dom höjt klorhalten lite men vet inte hur mycket 24mg/l ger för skillnad mot 19mg/l.

                      Började problemen när dom ändrade vattnet?

                      Kommentar

                      • Allroad
                        • November 2009
                        • 50

                        #12
                        Stämmer att problemen kom i stort sett samtidigt som vattenkällan ändrades. Svajiga PH värden är det ej. Jag har en PH probe kopplad till CO2 datorn som larmar i så fall. Har tittat och PH ligger kring 7,0 under natten.

                        Kommentar

                        • Allroad
                          • November 2009
                          • 50

                          #13
                          Och nu kilade en av Kejsartetrorna vidare. Har varit slö och stillastående några dagar och simmade idag i spiral...

                          Ingen som har något tips???

                          Kommentar

                          • lillfrasse
                            • February 2002
                            • 2228

                            #14
                            Låter som något är lurt med vattnet tillsätts det kloraminer tro?
                            Simma lungt..
                            Lillfrasse..

                            Kommentar

                            • Allroad
                              • November 2009
                              • 50

                              #15
                              Har skaffat duschmunstycke till påfyllningsslangen. Vädrar det bort eventuell kloramin?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...