Vad gör jag för fel????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mick12
    • August 2011
    • 123

    Vad gör jag för fel????

    Startade upp mitt akvarie i januari fick ett begagnat färdigt med sand och två pumpar en att ha inne i akvariet och en utanför.
    Köpte 12 st fiskar och hälften dog i rasande fart medicinerade med nåt jag fick från akvarieaffären som skulle vara mot allt förutom vita pricksjukan.Det lugnade ner sig och efter några månader köpte jag 6 st. till mera svärdbärare och sugmalar.Men de har nu oxå dött de fiskar som lämnat kvar är 4 guldbarber och 2 kopparbarber och 1 sugmal.Beställde på nätet så jag skulle kunna kolla nitrit värdet och det har varit ok har absolut inte visat nåt minsta möjliga alltså och jag har trott att det varit det som de dött av så jag har flitigt bytt vatten.
    Nu har jag testat i 3 veckor med nitriten och det har inte visat nåt så jag har heller inte bytt vattnet.Tror på ett sätt att det är bakterierna som inte riktigt fått fäste men så idag hitta jag ännu en fisk som dött.
    Jag har oxå köpt nitrivec då jag trodde det var det som var problemet kan jag stoppa i det fast jag inte har problem med nitriter bara för att få igång bakterierna?
    Har köpt flera växter och de ville oxå bara dö för mej först men nu verkar de att ta sej jag göder ibland med flytande gödsel.
    Har inte sett nån sjukdom på fiskarna utan de har bara dött över natten eller så har jag hunnit se nån som kippat efter luft.
    Har oxå en "luftbubblare" vad de nu kallas och en doppvärmare.
    I akvariet nu så finns 2 st. svärdplantor och 5st.små anabuis (tror jag de heter) och sen 2 större i varje hörn.
    Akvariet är 250 liter.När jag byter vatten så brukar jag tillsätta aqua fresh.Brukade förut byta vatten varje vecka ungefär 30% och ibland 50% men som sagt har hållit upp med det nu och tänkte se hur länge det tar innan nitritvärdet stiger.
    Är jag helt ut på hal is tänker jag fel?????
    Är en jättenybörjare
  • mick12
    • August 2011
    • 123

    #2
    Har hittat ett liknande inlägg.Så nu är jag säker på att jag var för flitig i början med att byta vatten men hur går jag till väga nu ska jag bara byta vatten när jag ser nitriten stiger eller ska jag byta oftare???
    Kan jag stoppa i nitrivecen nu eller är det försent???
    Varför dör då mina fiskar???

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      tror du köpte för mycket fisk på en gång.

      hemligheten med akvarium är TÅLAMOD

      gör du vattenbyte 1 gång i veckan 30% om du nu inte har någon nitrit. vad mäter du med förresten? dropptester eller stickor?

      Kommentar

      • mick12
        • August 2011
        • 123

        #4
        Jag kör med dropptest.och det visar på den första ljusgula,trodde det skulle bli lila.Ska jag göra vattbyten iallafall eller??? så varför dör mina fiskar?? Nu har ca.2 dött på 2 månader men man vågar ju inte köpa nya heller.Ska jag sätta i nitrivec?? Har läst att man inte kan svälta ihjäl fiskarna men matar jag mina för sällan när jag bara matar dem 1 gång per dag och bara varannan dag? Det har jag oxå hållit på med för att jag trott att jag haft nitrit i vattnet.Köpte dropptestet för några veckor sen.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          bra fråga varför dina fiskar dör. vad har du för ph?

          du svälter nog inte fiskarna. jag matar med ungefär 1 gång m dagen o mina mår kanon.

          Kommentar

          • mick12
            • August 2011
            • 123

            #6
            Ph ligger på 7.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              hmm bra fråga det där. värme?

              Kommentar

              • mick12
                • August 2011
                • 123

                #8
                26 grader.Tog ett nitrit test idag oxå och fortfarande samma svar 0,01.Nu är det ju 3 snart 4 veckor sen jag bytte vatten ska jag byta eller låta det vara??

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  ne gör du ett vattenbyte. 30%

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    vad var det för fiskar du hade?

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      o en andledning till att dina växter dör kan vara luftpumpen. kasta bort den. bubblorna driver ut koldioxid från vattnet o dödar därmed växterna. ( sen tycker jag personligen att bubblor är skitfult o låter mycket o hör inte hemma i ett akvarium. men det är ju bara jag)

                      Kommentar

                      • mick12
                        • August 2011
                        • 123

                        #12
                        Jaha det visste jag inte om luftpumpen,ja kanske jag ska ta bort den då.

                        Jag har just nu 4 guldbarber och 2 kopparbarber och en liten sugfisk.

                        Körde ju med svärdbärare oxå från början och provat i 2 omgångar men de verkar inte alls trivas i mitt akvarie konstigt nog har försökt läsa här om olika barber och vad de har gemensamt som gör att de trivs så bra.Ingen av dem har dött sen jag startade.Sugfiskarna har jag haft i olika omgångar oxå men de dör oxå efter en tid.

                        Nu funderar jag förstås på att helt köra in mej på olika barber men vågar inte riktigt satsa mer pengar i mera fiskar än är så rädd att de ska dö.

                        Ska jag prova sätta i nån nutrivec eller tror du att jag har bakterierna i skick?

                        Ska byta vatten.

                        Kommentar

                        • mick12
                          • August 2011
                          • 123

                          #13
                          Suck hade ju tänkt pröva köpa lite mer fiskar imorgon och nu har sugfisken försvunnit så den är antagligen död....

                          Varför dör dom??? Och OM jag ska köpa mer hur MÅNGA vågar jag köpa då???

                          Kommentar

                          • mick12
                            • August 2011
                            • 123

                            #14
                            Jo en annan sak som jag funderar på är att alla barber som jag har har jag i stort sett haft från början och ingen av dem har dött.Har försökt läsa här vad för sorts vatten de ska ha för jag måste ha ett lämpligt vatten åt dem men jag vet inte vad som är speciellt just för dem?! Därfär tänkte jag om man kanske skulle köra med fler barber av nån annan sort.För de verkar ju överleva.Men jag vill ju gärna ha en mal oxå eller annan algätare.

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              Ta det nu lugnt! hannesc bad dig att redogöra för ph, temp och fiskmängd.

                              Vi vet att du inte har nitritproblem, det har du rett ut. Då får vi kolla på rengöring. Byter du vatten varje vecka och hur mycket byter du? hur gör du rent dina filter? Vad matar du med? Stoppar du ner saker i karet som inte är rengjorda ordentligt?

                              Om du är osäker på hur du skall göra dessa saker är det bara att fråga på, det här är ett fint forum. Vad har du för belysning? Växter kräver rätt mycket ljus för att frodas.

                              Hoppas allt löser sig!
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...