svart stjärtfena på slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    svart stjärtfena på slöjstjärt

    Hej!
    Imorse när jag vaknade upptäckte jag att en av mina slöjstjärtar har fått svart färg på topparna av sin stjärtfena.... Är det en sjukdom eller ändrar dom färg? Detta hände över natten & ser ungefär ut som olja... Den mår bra & äter som vanligt!

    Mvh Denise
    Denise
  • cri
    • September 2002
    • 700

    #2
    Hm...
    Har hittat följande men...:

    BLACK SPOTS
    The most common cause of black spotting on fish is transient ammonia spikes (or other toxins) that cause burning. Check water parameters first, do big water changes. Black is a sign of healing. Spots should fade in about 2 weeks.
    If these are new fish, if there are snails in the pond then it is possible the fish have "black spot disease".


    COLOR CHANGES
    Skin color lightens with stress, darkens with illness. Color is under the control of the neuroendocrine system, so loss of neurological control (like due to brain flukes AKA eye flukes) this leads to color changes in the skin.

    Heavy slime coat also leads to a loss of color or darkening. Many GF are fed steroids while young to increase their size and make them "color up".. but when sold and not fed steroid containing food, they don't grow and lose color. They also get dropsy easily and other illnesses and don't live very long. Nutritional deficiencies, especially lack of vitamin C also leads to BENT SPINE and thinness.

    Kan du beskriva det närmare?
    Mvh, cri

    Kommentar

    • Nova
      • April 2003
      • 512

      #3
      hehe kan inte engelska så bra Men förstog ungefär... Jag vet inte om det går att beskriva så mycket närmre, men det är liksom som att bakfenan har blivit doppad i svart olja. Jag har ingen aning om vad det kan vara för jag har inte läst om det eller så, det kanske inte ens är farligt? För som sagt den äter & mår som vanligt..

      Mvh Denise
      Denise

      Kommentar

      • cri
        • September 2002
        • 700

        #4
        Hej igen Denise,
        Hur länge har du haft fiskarna?
        Mvh, cri

        Kommentar

        • Nova
          • April 2003
          • 512

          #5
          Slöjstjäratarna har jag haft sen i dec. Dom hade vita prick för ett litet tag sen som jag behandlade med protozin
          Denise

          Kommentar

          • Nova
            • April 2003
            • 512

            #6
            Nu har även min andra slöjstärt fått svart färg på stjärtfenan, det varkar inte må dåligt av det, dom äter som dom ska osv... Vad är det för något?? Jag vill inte att de ska dö!
            Mvh Denise
            Denise

            Kommentar

            • Nova
              • April 2003
              • 512

              #7
              Var nere på djuraffären alldeles nyss, dom sa att om dom åt som dom skulle & verkade må bra var det ingen fara... slöjstjärtar ändrar färg under hela sitt liv.. Jag tycker det ser tufft ut när dom är svarta där bak


              Mvh Denise
              Denise

              Kommentar

              Arbetssätt...