snurrig skalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Gott att höra!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #17
      Återkommer om ovanstående skalarhona.
      Hon blev helt normal och simmade precis som hon brukade. Hon såg inte ett dugg sjuk ut, betedde sej helt normalt.

      Häromdan började hon röra sej konstigt, inte snurra men vingla. Det blev värre o värre. Nu ligger hon bara still i ena hörnan. Kan flytta sej lite men försöker inte ens ta mat.

      Det fanns antagligen någon slags sjukdom i henne som brutit ut - igen. Det är sorgligt, nu tror jag inte hon bättrar sej. Hon kommer att dö. Kan det verkligen vara simblåsan i så fall?

      Men jag har gjort en märklig iakttagelse under de här dagarna. Det gäller hanen. Han beter sej som jag aldrig sett någon annan fisk göra i den situationen.

      Han är alltid i närheten av henne där hon befinner sej. Precis intill eller bara någon dm i från. Han bara står där på vakt, nån enstaka gång nuddar han henne med nosen, nafsar lite försiktig, puffar. Han jagar bort andra fiskar, håller koll hela tiden. Han saknar säkert sin hona verkar det som. Han har gjort såhär i flera dar nu.
      Dessutom ser jag att han putsar på några breda Valisnerablad intill, och även filtret har han varit på i nosat på. Konstigt.

      Har ni någon aning om varför han gör såhär?

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        Ursprungligen postat av svea
        Återkommer om ovanstående skalarhona.
        Hon blev helt normal och simmade precis som hon brukade. Hon såg inte ett dugg sjuk ut, betedde sej helt normalt.

        Häromdan började hon röra sej konstigt, inte snurra men vingla. Det blev värre o värre. Nu ligger hon bara still i ena hörnan. Kan flytta sej lite men försöker inte ens ta mat.

        Det fanns antagligen någon slags sjukdom i henne som brutit ut - igen. Det är sorgligt, nu tror jag inte hon bättrar sej. Hon kommer att dö. Kan det verkligen vara simblåsan i så fall?

        Men jag har gjort en märklig iakttagelse under de här dagarna. Det gäller hanen. Han beter sej som jag aldrig sett någon annan fisk göra i den situationen.

        Han är alltid i närheten av henne där hon befinner sej. Precis intill eller bara någon dm i från. Han bara står där på vakt, nån enstaka gång nuddar han henne med nosen, nafsar lite försiktig, puffar. Han jagar bort andra fiskar, håller koll hela tiden. Han saknar säkert sin hona verkar det som. Han har gjort såhär i flera dar nu.
        Dessutom ser jag att han putsar på några breda Valisnerablad intill, och även filtret har han varit på i nosat på. Konstigt.

        Har ni någon aning om varför han gör såhär?

        han vill para sig.

        han putsar lite blad, en pump, en sten, en rot, och försöker locka till sig honan,
        försöker "pussa" lite på henne så att hon fattar att "nu är det dags",
        han vaktar nog inte henne för att hon e sjuk, det fattar han nog inte,
        möjligtvis vaktar han henne för att hindra andra firrar att para sig med henne,


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #19
          Jo, så tänker jag oxå. Men å andra sidan - hon är ju inte med på noterna. Ändå håller han på. Jag har ju sett dem förut när hon var frisk, då lekte de, flirtade och höll på. Men då var ju hon delaktig.
          Det är därför jag tycker det är så märkligt.

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #20
            gå ner på närmaste krog en fredag/lördagskväll.

            studera folket som hänger i baren.

            du kommer att se att det finns ganska många hanar som försöker trots att det egentligen är helt
            uppenbart att honorna inte alls vill......

            varför skulle det vara annorlunda med en varelse som har en hjärna som i sina bästa stunder
            är i storlek som tre sandkorn, där det första enbart tänker på mat, det andra på att kn---a, och det
            tredje har enbart som uppgift att ta över när tvåan inte fungerar längre......????




            .
            Senast redigerad av Ken Olofsson; 01 September 2011, 15:30. Anledning: glömde ett ord
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #21
              Nu var du riktigt rolig, Kensa. Ha ha...
              Jag behöver bara luta mej ut för att se kidsen på/utanför Puben i fastigheten bredvid.
              Skillnaden är att tjejerna inte ser DÖENDE ut.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...