Framtung Molly, ses oftast med näsan ner i gruset...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Westin
    • August 2010
    • 24

    Framtung Molly, ses oftast med näsan ner i gruset...

    Hej!

    En av mina gula Mollys har börjat bete sig konstigt sen någon dag. Den faller frammåt som om den vore framtung och kan ses lodrät med näsan ner...
    Tycker även att den verkar ha blivit rödare vid hjälarna. Någon som varit med om liknande?
    Tacksam för tips på åtgärder.
    I övrigt verkar fiskarna vara friska.

    Mvh

    Lars
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det låter skumt, personligen tror jag inte det är något som går över eller går att medicinera, utan ser du att den blir sämre är det nog läge att ta bort den...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Sv: Framtung Molly, ses oftast med näsan ner i gruset...

      En av mina black molly har precis samma symptom. Står på näsan, som om hon vore framtung (eller kanske baklätt, ser eg mer ut som att hon inte kan hålla ner rumpan). Min gissning är simblåseproblem och att jag borde ta bort henne. Vad tycker ni?
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Vänta någon dag, har den inte blivit bättre är det tveksamt att det ordnar upp sig...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #5
          Sv: Framtung Molly, ses oftast med näsan ner i gruset...

          Ursprungligen postat av ansjo
          Vänta någon dag, har den inte blivit bättre är det tveksamt att det ordnar upp sig...
          Tyvärr har hon redan betett sig så här flera dagar och jag tror som du, det kommer inte att "läka", det har gradvis blivit värre. I början orkade hon rätt långa stunder vända sig rätt, men det verkar som om orken har tagit slut, för nu hänger hon lodrätt hela tiden, utom om någon jagar henne eller det kommer mat.
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jahapp...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              oj råckade posta två inlägg
              Senast redigerad av viktorbj; 30 July 2013, 08:33.

              Kommentar

              • viktorbj
                • April 2013
                • 405

                #8
                att fisken simmar lodrätt med huvudet nedåt låtter som ett tydligt tecken för simblåsförlamning som är orsakat av ett virus som inte går att bota och fisken kan bara bli frisk själv. fast det kan bero på andra saker att fisken slagits med en andra fiskar och slagit till simblåsan mycket det är mycket mindre farligt än om det är orsakat av ett virus. en gång när det var släckt i mitt akvarium hoppade en silverhaj ut från akvariet jag tog tillbaka den på en gång jag såg då att fisken skadade sin simblåsa och började simma upp och ner men fisken klarade sig som tur va

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Sv: Framtung Molly, ses oftast med näsan ner i gruset...

                  Tyvärr verkar det vara ett virus. Ännu en molly simmar nu likadant. Lätt i gumpen, alltså. Nu har hon nyss ynglat (idag) och hannen är direkt på henne igen. Hon äter som vanligt, men simmar konstigt.

                  Den förra tog jag bort när hon inte längre förmådde räta upp sig.

                  Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  Arbetssätt...