Svenskt namn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hansg
    • February 2002
    • 444

    Svenskt namn

    Velvet
    How to diagnose and treat Oödinium pilularis
    någon som har det svenska namnet på sjukdomen?
    mvh
    hans-göran



    hgl
    hgl
  • Aqua_Max
    • April 2002
    • 511

    #2
    Oodinium (Velvet):

    Gällande sötvatten kallas det oftast "sammetssjuka".

    I saltvatten kallas det "saltvattensvitaprick". Av saltvattensakvarister förkortas det ibland med bara "vitaprick", eller endast "pricken", men det är inte samma sak som den vitaprick (Ichthyophthirius multifilis) som finns i sötvatten. (Vitaprick skrivs ibland även som två ord: "vita prick".)

    Vanligvis nämns inte andra delen av namnet på Oodinium, så jag kände inte igen (eller kom inte ihåg) "pilularis" delen. Därför sökte jag efter Oodinium pilularis på Google. Då fick jag fram flera träffar med "Rust or gold disease". Jag gissar därför att Oodinium pilularis förmodligen är en parasitisk flagellat som ger upphov till sammetssjuka med en gulaktig beläggning.

    Det förekommer även sammetssjuka med vit-grå beläggning. Denna tror jag är betydligt vanligare på akvariefisk, eftersom jag vid många tillfällen sett sjuka fiskar med sådan beläggning i zooaffärer, men jag kan inte påminna mig att jag någonsin har sett den gulaktiga varianten i verkligheten.

    ~~~ Max Photo ~~~
    ~~~ Max Photo ~~~

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Hej,
      Det står en del att läsa om sjukdomar (bl.a. OOdinium) i denna zoopet-avdelning
      http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • hansg
        • February 2002
        • 444

        #4
        Tack för hjälpen
        mvh
        h-g

        hgl
        hgl

        Kommentar

        Arbetssätt...