Vilken sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Valentin
    • February 2003
    • 46

    Vilken sjukdom?

    Först var jag helt övertygad om att jag drabbats av fisktuberkulos, men nu när jag suttit och pluggat på lite så känns det som om det skulle kunna vara vad som helst.

    Fiskarna har i vissa fall haft något luddigt kring ögon (som också stått ut) och mun (men aldrig på fenor) vilket skulle kunna tyda på munröta/-svamp. Något annat jag observerat är tunn och trådliknande avföring vilket ju sammankopplas med bukvattenssot. Det har också hänt att de strykt sig mot inredning osv och simmat ryckigt, andats häftigt, vilket för tankarna till någon form av förgiftning. Men det motsägs av att fiskarna insjuknat med några veckors mellanrum och att jag varit noga med vattenbyten samt att jag kokat all inredning innan jag stoppat i den. Har ej heller stoppat in någon ny inredningsdetalj på länge. I mitt andra akvarium använder jag mig för övrigt av samma vatten och där verkar det inte vara några problem.

    Samtliga fiskar som insjuknat har mått mycket bra tills de plötsligt fått något vitt ludd på huvudet, ett utstående öga, eller bara mörknat och börjat hänga vid bottnen. Sen har det gått på 1-3 dagar innan jag hittat den död, förutom ett par som jag avlivat då symptomen först visat sig.

    Har prövat med höjd vattentemperatur och salttillsättning, men inga mediciner då jag inte känt mig säker på vad det kan röra sig om.

    Skulle hemskt gärna vilja gå till botten med det här, så om någon har någon aning om vad det kan vara jag råkat ut för så skulle jag vara tacksam för svar.
    Gillar dvärgciklider, killies, gobies, &sv. Försöker mig för närvarande bland annat på att odla lite Apistogramma Nijsseni.
Arbetssätt...