Bästa sättet att avliva...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #16
    Jag säger inte att det är fel att fiska, men jag avstår. Tycker att de som vill har rätt att göra det men jag skulle ha väldigt svårt att se tjusningen i det hela.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • stonehouse
      • April 2003
      • 138

      #17
      Väl talat mrsonk. Vi har olika behov och olika toleransnivåer. ;-)

      Mvh
      //Laura
      Mvh
      //Laura

      Kommentar

      • FI
        • January 2002
        • 1153

        #18
        Jag har inga som helst problem att fiska för eget bruk och att samtidigt äga akvarium, som jag ser det så är det mer humant att fiska upp sin egen fisk än att stödja fiskindustrins hemska behandling av fiskarna genom att köpa fisken i livsmedelsbutiken.

        Vilken fisk har det bättre, en abborre/gädda/öring/ som lever i havet eller älvarna och som dras upp med metspö/kastspö/flugspö/mjärde eller nät under en kort stunds lidande?
        ...eller en lax som lider under hela sitt liv i en skitig och överfull bassäng och som endast finns till för att bli mat på våra tallrikar?

        Sedan så har vi ju alla olika intressen och det är ju inte alla som har ett intresse av att fiska precis som det inte är alla som har ett intresse för att spela golf eller vad som helst. Det viktiga är i alla fall att man inte försöker gör det som något "fult" att fiska, så länge man tänker fortsätta äta fisk så är egenfångad fisk det mest humana alternativet...

        Menmen, det där är kanske en helt annan diskussion och den kanske inte passar in på det här forumet.

        När man avlivar fiskarna så ska man i alla fall antingen klubba fisken stenhårt över huvudet och sedan skära huvudet av den, eller också skära huvudet av den direkt.
        Att avliva akvariefiskar är alltid jobbigt och tycker man att det känns väldigt obehagligt så vet jag att akvarieaffärerna kan hjälpa en med detta om man känner att man inte klarar av det själv. Håva bara upp fisken, ta med den i en hink eller påse till butiken så ser de till att fisken avlivas på ett korrekt sätt.
        Hur som helst, vad ni än gör, spola INTE ner fiskarna i toaletten. Det är det absolut grymmaste man kan göra.

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • metcrue
          • November 2002
          • 212

          #19
          Testa att spendera en dag på Orust och fiska öring som du sedan grilar över elden så vet du varför man fiskar.
          Tror inte fiskar lider så otroligt mycket av att bli upp fiskade och sedan i slängda, men vad vet jag, jag är ju bara människa.
          Obs sluta fiska torsk, den har tagit slut.
          Daniel Olsson

          Kommentar

          Arbetssätt...