Fisktuberkuloshelvete, antar jag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Valentin
    • February 2003
    • 46

    Fisktuberkuloshelvete, antar jag

    Jag har anledning att tro att ett av mina akvarier har drabbats av denna, den allra jävligaste av sjukdomar. Hittils är det tre fiskar som dött; ett par dvärgguramis och en glödbandstetra. En av guramina och tetran fick ett svullet öga innan de dog, den andra guramin tappade bara färgen och låg vid bottnen och tryckte något dygn innan jag hittade stackarn död på morgonen. Sjukdomförloppet gick i alla fallen på mindre än ett par dagar.

    Nu börjar även en av mina kakaduaciklider visa vissa tecken på sjukdom; den är grådaskig i färgen och håller sig mest vid bottnen. Den äter fortfarande, vilket fiskarna som dog inte gjorde under deras sista dygn men jag är ändå mkt bekymrad över min kakaduas öde. Han som var så praktfull.

    Nåja, min egentliga fråga var vad man bör ta sig till om man nu ska anta att det är fisktuberkulos det rör sig om. Min taktik nu är att inte göra någonting och låta fiskarna få leva så länge det går. Men sedan? Hur bär man sig åt för att sterilisera utrustning &sv för att helvetet inte ska bryta ut igen för eventuella nya fiskar? Och nu är det ju även så att jag använt utrustning i det förmodade smittade akvariet annorstädes, ska jag anta att även mina andra akvarier således är smittade?

    Gillar dvärgciklider, killies, gobies, &sv. Försöker mig för närvarande bland annat på att odla lite Apistogramma Nijsseni.
  • Tommy K
    • August 2002
    • 134

    #2
    Det är knappast fisktuberkulos. Mät dina vattenvärden. Har du bytt vatten regelbundet? Kanske stoppat i nå´n ny inredningsdetalj?
    Kolla vattnet först, där har du förmodligen problemet.

    MVH Tommy K
    MVH Tommy K

    Kommentar

    • Valentin
      • February 2003
      • 46

      #3
      Hej. Nu känns det som att min kakadua inte har länge kvar; han rör sig inte ens när man närmar sig honom med håven. Funderar på avlivning. Varför är fisktuberkulos uteslutet? Jag bläddrade i mitt ex. av akvariets lexikon och tyckte att många av symptomen stämde; färgerna bleknar, ryckig simning, apati, utstående ögon... Var förvisso ett tag sedan jag kollade vattenvärdena, men jag har inte stoppat i något nytt i akvariet på ett bra tag, förutom ett par växter.

      Jag skulle hur som helst gärna vilja få veta hur man går till väga för att sterilisera ett akvarium+utrustning om det nu ändå skulle röra sig om en smittsam sjukdom...
      Gillar dvärgciklider, killies, gobies, &sv. Försöker mig för närvarande bland annat på att odla lite Apistogramma Nijsseni.

      Kommentar

      • H.G
        • April 2003
        • 183

        #4
        Du kan koka allt, eller tvätta allt med sprit. Jag vet iallafall vad jag skulle välja =)

        Kanske finns ngt smidigare sätt, men det är två sätt iallafall
        -------------------------
        168 liters malawi

        Kommentar

        • Valentin
          • February 2003
          • 46

          #5
          På kakaduaciklider och en tetra ser jag nu också något vitt blåsaktigt runt munnen. Någon som därav kan dra nårga slutsatser om vad det kan vara?
          Gillar dvärgciklider, killies, gobies, &sv. Försöker mig för närvarande bland annat på att odla lite Apistogramma Nijsseni.

          Kommentar

          Arbetssätt...