Goldenhanne (Malawi) med grumliga ögon. BILD.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Goldenhanne (Malawi) med grumliga ögon. BILD.

    Har varit och hämtat ett gäng Malawiciklider hos en kopmpis vars akvarium, enligt vad han säger, har sprungit läck.

    Fiskarna var i bra kondition och hull.....Förutom Golödenhannen, han har väldigt "grumliga"...nästan som en grå beläggning över båda ögonen. Färgen och "formen" var annars bra.

    Jag satte honom i karantänakvariumet för säkerhets skull, eftersom det inte finns några symptom alls på nån av de andra ...Det var väl en 6-8 fiskar sammalagd, en hona och resten hannar....

    Jag postar med ett par bilder så ni själv kan se hur han ser ut ...Det är likadant på båda ögonen.

    Han var ensam Golden också, inga honor och ingen annan goldenhane...De andra var andra arter....

    Klicka på bilden för större version

Namn: SAM_1033.JPG
Visningar: 1
Storlek: 69,7 KB
ID: 2181705 Klicka på bilden för större version

Namn: SAM_1044.JPG
Visningar: 1
Storlek: 64,7 KB
ID: 2181706

    Ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliteen....Men hoppas ni kan se iaf...
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • >Valkyria<
    • March 2011
    • 8

    #2
    blind?

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Jag vet faktiskt inte Han är i jättebra konditiopn i övrigt. Han simmar bra, han äter och han är rund och fin i kroppen och färgen är jätteskarp med tydligt kolsvarta fenor....

      Hur kan han isf. ha blivit blind ??
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Han har troligen varit i slagsmål. Mina malawis kan få det där ibland, men ofta självläker det, framförallt om man har salt i vattnet (1dl/100 lit). Det brukar dock ta ett bra tag - upp till en månad eller så.
        Jag har också kört med en behandling av Dessamor-P, och då läker det snabbare. Jag använder dock inte det längre, eftersom jag tycker att om saker kan självläka, så får de göra det.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Han har troligen varit i slagsmål. Mina malawis kan få det där ibland, men ofta självläker det, framförallt om man har salt i vattnet (1dl/100 lit). Det brukar dock ta ett bra tag - upp till en månad eller så.
          Jag har också kört med en behandling av Dessamor-P, och då läker det snabbare. Jag använder dock inte det längre, eftersom jag tycker att om saker kan självläka, så får de göra det.
          Enligt killen som hade dem, så har han varit i luven på Johannihannen rätt ofta ...Jag har honom i karantän just nu, eftersom jag inte visste riktigt vad det var, de andra har inga symptom eller liknande. Jag släppte ner honom i ett akvarium på 102 liter, jag saltade också på ordentligt ....Han är pigg och han äter.

          Men om det inte är något som smittar, då kanskle jag kan släppa ner honom till de andra igen, eller ska jag låta honom gå själv tills det har läkt ???
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Vad är det för andra fiskar? Han har lite svårt att försvara sig just nu, och om en ny fisk kommer till, får den ofta stryk. Är de jätteaggro är det nog bäst att låta det läka ut helt och hållet.

            Men: Ju längre det dröjer, ju mera annorlunda kommer han att lukta.
            Kanske du kan byta vatten i hans akvarium med med vatten från det "riktiga" karet?
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              Ursprungligen postat av Jens A.
              Vad är det för andra fiskar? Han har lite svårt att försvara sig just nu, och om en ny fisk kommer till, får den ofta stryk. Är de jätteaggro är det nog bäst att låta det läka ut helt och hållet.

              Men: Ju längre det dröjer, ju mera annorlunda kommer han att lukta.
              Kanske du kan byta vatten i hans akvarium med med vatten från det "riktiga" karet?
              I det stora karet finns det just nu : 4st. Pseudotropheus sp.politt 2+2, 1 Melanochromis johanni, 2 Aulonocara jacobfreibergi 1+1.

              Är på väg ner till handlaren nu för att hämta fiskar som är beställda : 4 Golden 1+3 , 3 Hongi ungdjur vet ej kön och 3 Aulonocaror till 1+2...(Kommer inte ihåg namnet just nu)

              Den här hannen går ensam i karantänen...stackarn
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Släpp ner honom ihop med de andra fiskarna, då blir det så mycket nytt att de gamla inte vet vad de skall göra.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  Jag har släppte ner honom till de andra i Måndags, hans ögon hade klarnat rätt så bra då ...Nu är de nästan helt klara igen ....Tror det kan vara att han har gått i får dåligt vatten....Det trodde handlaren också...
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Roligt att han kryar på sig.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    Arbetssätt...