massdöd i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alexlinn
    • November 2009
    • 15

    massdöd i akvariet

    När jag reste på semester dog 12 av min 20 fiskar.
    Jag städade akvariet och bytte vatten och kollade alla värden dan innan jag åkte. Allt var ok.
    På avresedagens morgon lade jag i Tetramin holiday.
    Nästa dags eftermiddag kom en granne för att ge mina fåglar mat och vatten och då hon tittade i akvariet var 12 av fiskarna döda: 2 kattfiskar, 1 scalar och 9 tetror.
    Hon plockade bort de döda fiskarna men gjorde inget annat.
    När jag kom hem 2 v senare levde 1 scalar, 1 pleco ,1 otoclincus och 5 tetror.
    Jag testade vattnet direkt och alla värden var helt normala.
    Vad kan ha hänt?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    förmodligen tetramin holiday som är boven.

    helgfoder har jag totalt tappat förtroende för. använde tetramins helgfoder en gång över en helg. kom hem så hade den möglat o fiskarna stog typ still i ett hörn.

    numera får mina fiskar ingen mat om jag är borta i en vecka. o de klarar sig utmärkt.

    Kommentar

    • alexlinn
      • November 2009
      • 15

      #3
      Vad gör du om du måste vara borta två veckor som jag?

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        De klarar sig fint i två veckor också

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          japp. mööjligen att jag anförtror åt en annan akvarist (märk väl att jag inte menar familjemedlem,vän eller nått annat, utan enbart en som är akvarist som jag) att mata mina fiskar nån gång då.

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Jag skrev på alla mina kar med penna vad fiskarna ska ha i dom olika karen och drog ner matningen till hälften när jag bad svärmor att mata och det funkade bra, tror å andra sidan att hon matar mindre än jag iallafall.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Då är din svärmor unik, solis!!
              Tror som hannesc att det var helgfodret som var boven, de brukar förändra vattenvärdena, utan att egentligen tillföra nåt käk.
              Man glömmer bort att fiskar är kallblodiga djur som inte behöver äta för att behålla värmen i kroppen. De klarar sig fint utan mat i både en och två månader, om de bara är i god kondition från början.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Nasso
                • November 2010
                • 719

                #8
                Häll upp foder i portioner i plastpåsar och skriv datum på dem. Behöver ju inte ha mat varje dag under de två veckorna. Är man bara extremt tydlig så ska nog även en förälder eller en vän som inte är akvarist klara av att följa instruktioner och flytta mat från en påse till ett akvarium
                /Emil Andersson
                120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mumin
                  Då är din svärmor unik, solis!!
                  Tror som hannesc att det var helgfodret som var boven, de brukar förändra vattenvärdena, utan att egentligen tillföra nåt käk.
                  Man glömmer bort att fiskar är kallblodiga djur som inte behöver äta för att behålla värmen i kroppen. De klarar sig fint utan mat i både en och två månader, om de bara är i god kondition från början.
                  Unik eller slarvig, jag hoppas bara hon matar katterna och gerbilerna när jag är borta ivarjefall dom är lite viktigare att dom får mat och vatten som dom ska, hon är bara glad om hon slipper gå och mata fiskarna och glömmer nog gärna av dom.
                  Hade pansarmalsyngel vid det tillfället och dom var viktiga att dom fick mat dom andra fick hon strunta i någon dag.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • alexlinn
                    • November 2009
                    • 15

                    #10
                    ska försöka hitta någon akvarist i grannskapet (för det har jag ju märkt att andra är alltför benägna att ge efter bedjande fiskögon). Nu försöker jag kolla så att allt är ok så att jag kan fylla på beståndet. Igår släppte jag i två kardinaltetror på försök. Den ena var död i morse, men den andra ser strålande ut.
                    Neontetrorna jagar den dock så kanske det var orsaken till att kompisen inte klarade sig.
                    Jag testade vattnet idag igen och fann att Ph är lite lågt (6,5) GH var lite högt (120) och KH (40) kanske också lite lågt för mitt blandakvarium. Jag vet faktiskt inte vilken betydelse det kan ha. Jag ska ta med mig ett vattenprov till zooaffären nästa vecka (det är en bit dit) så kan de göra ett bättre test än jag kan. Jag vill ju inte gärna skaffa nya fiskar utan att åtminstone ha gett dem bästa möjliga överlevnadsvillkor

                    Kommentar

                    • Kapten Zoom
                      • January 2011
                      • 814

                      #11
                      Beklagar.

                      Jag kan rekommendera denna grunka, Trixe foderautomat. Testade när vi var i Sälen 1 vecka, funkade galant- Går att köra 12 eller 24 timmars intervall. Och ställbar dos.

                      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        foderautomater har man hört otaliga historier om att de får för sig att leva sitt eget liv o mata allt på ne gång etc. vilket resulterar i fiskdöd av rang.

                        ne är du borta en vecka eller två så klarar sig fiskarna utan mat.

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #13
                          fick igång en fisk för ett tag sedan som inte ätit på 3 månader.. en annan tog ett uppehåll på 2 månader.. de är otroligt tåliga just i mat-frågan..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • Dolck
                            • March 2011
                            • 17

                            #14
                            Hade en redtail som matvägrade i flera månader, pga flytt. Det syntes knappt ens på honom. De flesta fiskar klarar sig som sagt utan mat ett bra tag.
                            Du hittar mig på:

                            www.Mfksweden.se

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Ursprungligen postat av alexlinn
                              Vad gör du om du måste vara borta två veckor som jag?
                              Jag har foderautomater och det funkar utmärkt om man använder granulatfoder! 1 eheim och 1 hydor kör jag konstant som utfodrar en mindre mängd varje dag och gjort så i omkring 5 år så jag tycker de är väldigt tillförlitliga, även om hannec tydligen hört historier om motsatsen (undvik de billigaste automaterna)
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...