Nånting är fel men vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yl
    • March 2003
    • 18

    Nånting är fel men vad?

    Mina fiskar mår inte riktigt bra.

    Dvs det är inte alla fiskar som visar sympton utan en platy, en scalar och två siameser. Praktbotiorna och neontetrorna verkar inte bekymra sig alls.
    Symtom: fiskarna kliar sig och står ibland uppe vid ytan och sväljer luft. Platyn simmar med hoppfällda rygg och bukfenor utom ibland när den "sträcker" på sig.

    Jag har kollat upp nitrit, ph och kh och allt är ok: nitrit ej mätbart, ph 7,5 kh 6. Värdena ligger stabila under hela dygnet. Jag ser inga vita prickar eller mjölkvit beläggning eller hudsår hur mycket jag än glor. Jag har ändå behandlat en omgång i förra veckan med Protozin och tyckte det blev bättre ett par dar. Idag har jag satt in en ny kur igen. Förutom att jag har saltat också.

    Karet är på 120 l och jag har ett innerfilter med skumgummipatron som kör på full fart. (för att eleminera ev syrebrist. Karet är till hälften fyllt med växter och algmängden under kontroll tack vare siameserna.

    Synpunkter och förslag mottages tacksamt.

    En bekymrad Yl :-(
  • aquafirren
    • May 2003
    • 130

    #2
    Har du doppvärmare på? Det är kanske för varmt?

    Har du provat med att göra en del vattenbyte?

    mvh
    Mi

    Kommentar

    • Yl
      • March 2003
      • 18

      #3
      Jo delvattenbyten har jag gjort två gånger den senaste 7-dagars perioden. Dock inte under tiden då jag behandlade med Protozin. Senaste bytet gjorde jag igår kväll med ca 1/5-del.

      Temperaturen är höjd något från 24 till 26 grader eftersom det står dom rekomendationerna här på zoopets sjukdomssidor när man behandlar med medicin. Men mina fiskar mådde dåligt redan innan då jag hade den lägre temperaturen.

      Fast idag under morgon/fm har det varit en väldigt livlig fisksoppa och ingen har kliat sig. Det är bara den ena platyn som ser vissen ut med hopfällda rygg- och bukfenor.

      /Yl



      Kommentar

      Arbetssätt...